Saturday, August 9, 2008

Cara Pemimpin dan Pengikut Pembangkang Berpolitik

Melihat kembali sejarah DSAI semasa berada di dalam UMNO telah dikutuk dan dihina oleh pemimpin dan penyokong PAS, seperti mana Pak Lah dan Najib dikutuk dah dihina sekarang ni. Malah ada yang sanggup menterbalikkan gambar pemimpin negara itu, hanya kerana meraka itu orang UMNO. Ramai pemimpin PAS ketika itu, terutama Mat Sabu telah menjaja prihal salah laku Anwar disetiap penjuru negara. Dalam ceramah-ceramahnya, dia dengan lantang telah menuduh Anwar sebagai seorang yang mempunyai tabii yang pelik. Karpal Singh pula telah mendesak supaya Dr Mahathir menyiasat tentang kebenaran tuduhan yang dilemparkan kepada timbalannya (Anwar)

Malangnya bila UMNO memecat ANWAR kerana kesalahan yang dia lakukan, pemimpin PAS telah menatang Anwar seperti dewa. Hilang semua tuduhan yang mereka sendiri lemparkan terhadap Anwar semasa Anwar masih menjadi timbalan perdana menteri. Segala yang Anwar katakan sekarang ini dianggap seperti wahyu dari Allah.

Tidak mustahil jika diandaikan satu hari nanti, ditakdirkan Najib yang kebelakangan ini menjadi mangsa serangan dari pembangkang, di pecat dari UMNO kerana kesalahan yang dia lakukan, mereka pasti akan berebut-rebut bentangkan karpet merah untuk Najib, dan selepas itu mereka akan akan menunjung Najib seperti dewa-dewa, seperti yang korang lakukan kepada Anwar. Tuduhan yang selama ini dilemparkan kepada Najib pasti akan dilupakan.

Bukti yang cukup nyata masa Tun Dr Mahathir menjadi PM, apa penghinaan yang mereka tak pernah lemparkan kepadanya? Fraun, diktator, Pukimak dan segala macam lagi. Segala yang hina itu adalah Dr Mahathir. Tetapi setelah Dr Mahathir bersara, tambahan pulak dah keluar dari UMNO, tak ada pun yang hina Dr Mahathir lagi. Malah PAS dah menawarkan agar Tun Dr Mahathir masuk PAS. Di kebanyakan tempat Dr Mahathir berceramah, ramai pula penyokong dan pemimpin PAS yang menyambutnya.

Kesimpulan aku ialah, seseorang itu akan mereka anggap salah, hina, korapsi dan segala macam lagi jika dia tidak berada dalam kelompok korang. Tetapi bila dia berada dalam group korang, dialah dewa dialah wali. Itulah politik, tetapi rakyat bawahan tidak faham itu semua. Mereka mudah terpedaya dengan permainan politik parti pembangkang. Yang akan menjadi mangsa ialah jenerasi akan datang.

No comments:

SAHABAT-SAHABAT AM