Tuesday, May 4, 2010

Kita, Polis dan Jenayah...

Sekarang ni, cerita yang paling hot sudah tentunya kisah remaja yang kena tembak oleh polis.

Rasanya lebih ramai yang ingin mencari kesempatan dari betul-betul menunjukkan simpati kepada keluarga mangsa.

Bagi sesetengah pihak, inilah masanya peluang digunakan sepenuhnya untuk menunjukkan betapa polis Malaysia adalah polis yang tidak boleh dipercayai, penjenayah berlesen dan pembunuh bertauliah. Bukankah selama ini memang mereka bersungguh-sungguh memburukkan imej polis, mahkamah Malaysia dan kerajaan Malaysia.

Jadi peluang ini tidak boleh didibiarkan lepas begitu sahaja. Lupakan tentang anggota polis yang mati ditembak penjenayah, persetankan dengan berapa ramai isteri yang kehilangan suami dan anak kehilangan ayah, semata-mata kerana ayah dan suami mereka adalah polis. Polis yang meletakkan nyawanya dihadapan sebagai benteng untuk mempertahankan 26 juta rakyat Malaysia dari diganggu gugat keselamatannya.

AM rasa ibu kepada penjenayah nombor satu Malaysia, Botak Chin atau Bentong Kali, akan tetap mengatakan anaknya seorang yang baik, berbudi bahasa dan tidak pernah melakukan kesalahan. Siapa lagi yang boleh kita harapkan untuk mempertahankan kita selain dari ibu kandung kita sendiri?

Adakahkah antara kita atau penjenayah sebenar yang memberitahu ibubapanya bahawa dirinya adalah seorang penjenayah atau sering melakukan perkara-perkara yang menyalahi undang-undang? Jadi pelik sangatkah jika ada ibu yang sambil mengalirkan air mata memberitahu bahawa dia yang melahirkan dan membesarkan anaknya, jadi dia tahu segala-galanya tentang anaknya itu.

Apakah yang harus diperkatakan terhadap ibu yang melahirkan dan membesarkan anak-anak yang baik-baik, sedangkan dia tidak melarang sianak keluar pada jam dua pagi dan bagaimanakah anak-anak baik yang sentiasa menerima nasihat yang baik-baik boleh memandu kereta tanpa lesen sedangkan dia (mungkin)tahu bahawa usianya baru 15 tahun?

Jika kita mempunyai anak yang belum balik ke rumah walaupun ketika jam menunjukkan pukul 2 pagi, tidakkah kita patut merasa curiga bahawa anak kita mungkin mencampuri orang yang tidak sepatutnya dia campuri? Atau adakah kita sewajarnya mencurigai diri sendiri jika kita tidak merasa apa-apa pun kerana sudah pasti ada yang tidak kena dengan kita dan keluarga kita.

Opss..bukan bermaksud menambah luka hati siibu yang kehilangan anak.

Tetapi berlaku jujurlah kepada semua. Simpatilah kepada orang yang kehilangan anak tetapi dalam masa yang sama jangan diletakkan martabat polis itu lebih hina dari anjing yang menggonggong dan mengigit kaki kita. Bolehkah kita tidur lena tanpa ada polis peronda yang sentiasa meronda dipersekitaran kita dikala kita sedang bermimpi indah atau sedang baring di atas badan?

Berapa ramai anggota polis yang telah mati ketika bekerja menjaga kita dan harta benda kita. Berapa ramai antara kita yang pernah menjenguk keluarga anggota polis yang telah meninggal dunia atau adakah antara kita yang pernah menghadiahkan alfatihah kepada roh anggota polis yang telah meninggal dunia?

Berfikirlah secara rasional bukan emosional. Bertindaklah secara bijak dan bukannya hanya menemplak dan menyalak.

8 comments:

kasihibu said...

tersentuh hati sya
hanya beberapa kerat sahaja yg sya jumpa
tidak menyalahkan satu pihak

tidak melebel polis iaitu manusia
polis iaitu masyarakat
polis iaitu yang memiliki hati dan perasan
polis iaitu orang biasa
dan polis iaitu sebahagian daripada kita

janganlah mengatakan mereka KEJAM,
gantikan KEJAM kepada CUAI
kerana mereka juga manusia
bukan robot, bukan binantang
yang di beri taraf pada mereka

Semoga Allah mengampunkan dosa dosa insan insan yang menghina dan mengeji sesama manusia..
amin..

AnakMerdeka said...

Sebab Polis itu manusia biasa, seperti kita dan sudah pasti mereka bukan robocop seperti yang kita lihat dalam filem.

Robocop boleh tahu siapa penjenayah siapa orang baik, tetapi polis tidak.

Polis tidak boleh tahu siapa ada dalam kereta yang dipandu laju dan melulu. Polis tidak boleh tahu usia orang yang memandu tambahan pula diwaktu gelap.

Selain diajar untuk mencegah jenayah, polis juga diajar bagaimana untuk mempertahankan nyawa ketika diancam bahaya.

Setiap dari kita, termasuk polis mempunyai hak. Dikala kita menuntut hak kita, pernahkah kita terfikir bahawa polis juga mempunyai hak?

Sezalim-zalim manusia (polis - jika ada) jika dia boleh melihat yang berada dalam kereta itu ialah seorang budak berusia 15 tahun yang sebangsa dengannya, AM tak fikir dia tergamak menembak sesuka hati jika bukan kerana sebab yang memerlukan dia berbuat demikian.

romsam said...

Dr Mahathir is the worst thing that has happened to this country. He continues to spew venom. Why? All he cares about is himself, his family, his relatives, his friends and his cronies.

It doesn't require a PhD to analyze the reasons why many malays are still poor for the new economy in spite of the NEP and all we hear - the true reason for the failure of the malays are MAHATHIR MAHATHIR MAHATHIR……….and nothing else.

Mahathir biggest achievements are not the white elephant KLIA, the robber highways, the meaningless twin towers, ghost town Putrajaya, failed MSC, sweat shop factories run with foreign labour, etc.

His true achievements are the destruction of good governance, law and order, quality education, religious brotherhood, peace and harmony.

oversee said...

The malays do not exist as a unique tribe but are the result of centuries of mix amongst various ethnic groups - migrants from Yunnan, Polynesia, Java, Sumatra, Turkey, Arabia, India, Siam, Cambodia, Laos.

Once they began to populate the Malayan Peninsula - (which wasn't named for the malay race but derives from the Tamil word for "mountain" - malai) they figured it would be advantageous to claim ownership of the land by dubbing it Tanah Melayu.

It was mostly a political part of various pirate bloodlines to create their own Promised Land.

Boleh said...

The malay race is an inferior race due to inbreeding amongst themselves. They are moronic and to make matter worse - choose Islam as their religion.

As everyone knows, Islam is a stone-aged religion. No matter how long you spoon-feed them they will never change. They are worse than PIG.

kentanjim said...

Hahaha! Shows how completely clueless malays are of the history of this land.

The Orang Asli are the original race of this land.

The malays themselves are only a small ethnic race that conquered the peninsular later.

Worst, what many term as 'malays today' are not actually the original malays of ancient times but 'adopted malays' from other ethnicities such as the Acehnese, Bugis, Minangkabaus and Tamil Muslims.

fargowin said...

Yes. Every human have a working brain except malay, even the malay itself agree. Malays are stupid, lazy and idiotic. Malays are the most stupid human race ever exits.

Of course Chinese is way smarter and more superior in every fucking way compared to a retarded malay. Chinese is a world race, a race with pride, with a great history and civilisation, we are hardworking and clever, every country lead by Chinese is strong and rich.

This is not self compliment but prove can be seen at Taiwan, Singapore and China. China has an economic growth so fast it has never happen in any other country before. Even the Americans agree.

What is malay? Malay is just a tiny piece of cow dunk left over in this earth. No one like malay. Don't agree? Show me which country lead by malay is well developed?

Hahaha. Malay should be left for extinction from this world as they are a bunch of stupid retarded lazy asshole.

San said...

Well, UMNO managed to achieve one thing. The BTN type morons, have been overwhelmingly successful in brainwashing todays 27 million citizens.

Who says that the peninsular was always called Tanah Melayu? This is a recent British term!

Tanah Melayu was never the name until the British came and colonized the peninsular.

Malai means hill in Tamil; as to describe the Titiwangsa range on the said peninsular since the 2nd century by the Gujerati traders who set up their formidable Hindu empire at Lembah Bujang.

SAHABAT-SAHABAT AM