Monday, April 25, 2011

Isu Perkauman Berkumandang Lagi...

Seperti dijangka, tulisan pengarang utusan Malaysia dalam ruangan cuit, bertajuk 1Melayu 1Bumi, mendapat reaksi yang cukup cepat bukan sahaja dari parti pembangkang, malah dari komponan BN (MCA)..dan bukan sahaja dari kelompok ekstrimis cina, malah dari golongan melayu berhaluan kiri.

Dalam masa yang sama, sejak dulu, kini dan selama-lamanya, akhbar cina masih secara langsung atau tidak langsung, mendendangkan nada-nada perkauman sempit, tanpa ada bantahan dari mana-mana pihak termasuk orang melayu.

Orang melayu memang begitu. Berlebih kurang dan bertolak ansur. Tetapi kalau dengan bangsa sendiri (terutama jika melibatkan politik) orang melayu sanggup berbunuhan dan berpatah arang, walaupun itu bukan ajaran datuk nenek dan bukan juga ajaran agama. Yang penting, hati puas...

Lebih pelik lagi,orang yang kulitnya sawo matang dan beragama islam itu, sanggup mengeji dan memaki bangsa sendiri secara terang-terangan jika kelihatan melebihkan orang melayu.

Sedikit sahaja tulisan atau kenyataan yang melebihkan orang melayu, akan ada nantinya, kaum sendiri yang mengherdik, memaki dan mencarutkannya. Tetapi jika ada bangsa lain (akhbar lain) mencebik orang melayu, adakah yang berani bersuara?

No comments:

SAHABAT-SAHABAT AM