Friday, September 5, 2008

Dimana Jiwa Kita

Dah dekat semingu seluruh rakyat Malaysia meraikan sambutan hari kemerdekaan yg ke 51. Bagi golongan warga emas, tentulah dah 51 kali merayakan hari kemerdekaan. Manakala ramai lagi yang baru beberapa kali merayakannya.

Apa pun kita semua mesti dapat membezakan antara sambutan hari kebangsaan pada tahun ini dengan tahun2 sebelum ini. Tak tahu apa sebabnya, sambutan kali ini kelihatan begitu hambar. Di jalan2 raya tak ramai pemandu atau penunggang motosikal yang mengibarkan bendera di kenderaan masing-masing.

Aku tak rasa perubahan ini berlaku kerana perubahan angin politik tanahair. Malaysia ialah negara untuk semua orang, tanpa mengira fahaman politik mereka.

Adalah teramat sedih bila ada segelintir orang yang cuba menghasut orang ramai supaya mengebarkan bendera Malaysia secara terbalik. Tidak kah mereka tahu bahawa menjaga maruah dan daulat negara adalah tanggung jawab semua rakyat tanpa mengira agama dah bangsa serta anutan politik? Mengapa sampai tergamak mereka melakukan perbuatan itu?

Samada mengebarkan bendera secara terbalik, atau tidak mengebarkan langsung bendera semasa hari kenbangsaan, aku rasa tidak ada bezanya. Mereka ini tak layak untuk mengaku mereka sebagai rakyat Malaysia.

No comments:

SAHABAT-SAHABAT AM