Friday, February 27, 2009

Tingginya Budi Pekerti Orang Melayu

Sifat orang melayu ialah sentiasa merendah diri, berbudi bahasa, dan lemah lembut tutur bahasanya.

Di Malaysia ini, walaupun Bahasa Malaysia adalah bahasa rasmi, tetapi bila berbicara dengan bangsa lain, orang melayu akan seboleh boleh melembutkan lidah untuk menjadi pelat bahasa orang berkenaan. Lihat sahaja bila kita berbicara dengan orang cina, dengan orang india atau dengan orang indonesia. Seboleh-bolehnya kita akan mencari perkataan atau ungkapan yang mudah difahami oleh bangsa tersebut.

Sebagai tuan kepada negara ini, kita tidak pernah memandang hina atau memperkecil kecilkan bangsa bangsa lain yang telah menetap dinegara ini sejak sekian lama. Kita berasa 'takut' untuk melukakan hati mereka apatah lagi untuk membuatkan mereka marah tanpa sebab.

Bila seorang singh, berkata celaka kepada pemuda UMNO, sebagai seorang yang waras, sepatutnya orang melayu akan merasa terhina yang amat sangat. Bayangkanlah pendatang, yang dalam perlembagaan pun disebut sebagai 'bangsa-bangsa lain', boleh mengeluarkan perkataan sebiadab itu. Dan kita tidak berbuat apa-apa.

Sampai bila perkara seperti ini akan terus berlaku? Sedang kita sesama kita asyik bercakaran disebabkan ingin mengejar kuasa politik, kuasa yang sebenarnya kita miliki sedikit demi sedikit ingin dihakis oleh bangsa-bangsa pendatang ini.

No comments:

SAHABAT-SAHABAT AM