Wednesday, July 16, 2008

Episod Pertama Telah Selesai

Akhirnya DSAI telah ditahan oleh pihak polis untuk membantu siasatan keatasnya terhadap laporan kes liwat.

Mulanya aku merasa terkejut, kenapa pihak polis tidak menunggu sehingga jam 2 petang dimana DSAI dijadualkan hadir ke IPK untuk disoal siasat. Setelah memberi peluang dan ruang yang terlalu besar kepada DSAI, mengapakah pihak polis tidak boleh bersabar beberapa jam sahaja sehingga DSAI hadir ke IPK.

Tetapi bila aku fikir sekali lagi. Siapakah Anwar untuk menerima layanan yang terlalu istimewa? Malaikat maut kah dia? Kalau semasa DSAI sedang menjawat jawatan TPM pun pihak polis boleh menahan DSAI dirumahnya kenapa sekarang tidak boleh, sedangkan DSAI tidak mempunyai apa apa kedudukan pun dalam kerjaan. Kalau ada pun kedudukan, so what?

Sebaik mana pun pihak polis beri layanan kepada DSAI, penyokong2nya tetap akan mengatakan pois tidak adil, polis zalim dan sebagainya. (dalam masa yang sama asyik keluar masuk balai polis buat laporan itu dan laporan ini)

Jadi episod pertama telah selesai. Episod kedua ialah soal selidik dan penahanan reman. Diharap pihak polis akan dapat menjalankan tugas dengan telus dan berani, betul dan tepat agar keadilan dapat diberi kepada semua pihak yang terlibat.

No comments:

SAHABAT-SAHABAT AM