Tuesday, July 8, 2008

Jilat Jangan Tak Jilat

Lucu bercampur keliru. Itulah ungkapan yang boleh aku katakan berkenaan dengan perhimpunan 1 juta rakyat menentang kenaikan harga minyak.

Selain jumlah penyertaan yang tak sampai suku dari sasaran sebenar, walaupun pelbagai usaha promosi melalui internet dan sms dilakukan oleh pihak penganjur, kejadian artis jemputan (underground tuu...) melondehkan seluar dan menunjukkan punggung (bontot) kepada penonton adalah sesuatu yang diluar jangkaan dan sangat mengaibkan. Tambahan pula majlis tersebut bolehlah dikatagorikan sebagai majlis ilmu yang sepatutnya pengisiannya ialah dengan bacaan puisi, deklimasi sajak, nyanyian patriotik. Mengapakah (at first place) penganjur menjemput kumpulan underground? Kenapa tidak kumpulan rock lain seperti wings atau penyanyi seperti Mawi atau Datuk Siti Norhaliza (jika tujuannya untuk menarik lebih ramai golong muda ikut serta)

Persoalan timbul, sejauh mana penganjur memahami motif perhimpunan berkenaan dan sejauh mana pula mereka memahami sensitiviti bukan sahaja masyarakat melayu (golongan tua dan kanak-kanak) tetapi juga perasaan pemimpin dan pengikut PAS yang baru sahaja memprotes tindakan kerajaan Selangor menjemput artis Ella dan Mas Idayu atas alasan artis tersebut tidak cukup bermoral. Bermoral sangatkah artis underground yang biasanya dikaitkan dengan penyalah gunaan dadah dah alkohol?

Lebih dari itu, tidakkah pihak penganjur memberitahu artis berkenaan tentang tema dan maksud majlis diadakan? Adakah kita akan dengar nanti pemimpin PKR mendakwa yang kejadian ini juga adalah konsprasi kerajaan BN untuk mengaibkan Pakatan Rakyat?

Tiba-tiba aku terfikir, tidakkah mungkin penyokong PKR telah tersalah tafsir dan bertindak keterlaluan? Tidakkah mungkin niat penyanyi berkenaan ialah untuk mengutuk pemimpin BN yang suka menjilat punggung pemimpin tertinggi sepertimana yang sering pemimpin pembangkang tuduh, tetapi pengikut PKR telah tersalah erti yang menyangkakan penyanyi berkenaan memperli pemimpin mereka? Maka itulah sebenarnya ketentuan Allah. Niat kita mungkin bertujuan untuk mengaibkan orang lain, tiba-tiba aib tersebut jatuh ke muka kita sendiri.

No comments:

SAHABAT-SAHABAT AM