Friday, October 24, 2008

Tarik Diri Atau Tahu Tak Layak?

Seronok bila baca seorang demi seorang individu yang nak bertanding jawatan tertinggi mengumumkan menarik diri. Yang terbaru Ketua UMNO Bahagian Padang Besar, Datuk Zahidi Zainul Abidin yang menarik diri dari bertanding jawatan ketua pemuda UMNO Malaysia.

Bukan menghina atau mempersendakan demokrasi, tetapi itu lah kenyataannya bila kita tak sempat menatap wajah dicermin sebelum membuat sesuatu keputusan. Menarik diri setealah mengetahui hanya ada satu bahagian setakat ini yang mencalonkan namanya. Beliau mungkin popular di Perlis lebih-lebih lagi di bahagiannya. Tetapi popularkah dia di negeri lain? Lepas itu mulalah keluarkan kenyataan kononnya bahagian-bahagian lain mencalonkan orang yang banyak duit dan orang yang mempunyai talian darah dengan orang tertentu. Sedikit pun beliau tidak perasan bahawa beliau sebenarnya belum layak untuk bertanding.

Seorang lagi yang sepatutnya mencontohi beliau ialah Datuk Seri Khair Toyo, mantan MB Selangor. Kepimpinan beliau ditolak di Selangor. Malah beliau nyaris diaibkan di Cawangannya sendiri. Ada hati pulak nak bertanding di peringkat nasional.

Kita akui kehebatan Khair Toyo. Tetapi apakah agaknya visi beliau untuk menguatkan pemuda UMNO jika UMNO di Selangor sendiri tidak kuat lagi?

Datu Nur Jaslan pulak, harap-harap cepat sedar diri...

No comments:

SAHABAT-SAHABAT AM