Tuesday, October 13, 2009

Buat Benda Baik Mesti Dengan Cara Yang Betul.

Dalam Islam, setiap amal ibadat yang diwajibkan kepada umatnya, telah siap disediakan dengan garis panduan serta tertibnya. Sembahyang misalnya, selain rukun-rukunnya, kita juga diwajibkan mengetahui perkara-perkara yang wajib dilakukan seperti mengambil air sembahyang (yang juga ada tertibnya), menutup aurat dan sebagainya. Memang indah ajaran Islam bagi orang yang mengetahuinya.

Selain itu, kita diwajibkan mengutamakan perkara-perkara yang fardu (wajib), sebelum membuat perkara-perkara sunat. Serta mengurangkan perkara-perkara makruh dan meninggalkan yang haram.

Malangnya sejauh mana kita yang mengaku sebagai orang islam, terutama yang kononnya memperjuangkan ajaran Islam, telah melaksanakan perkara-perkara tersebut dengan betul?

Betulkan AM jika AM tersilap.

Menyegerakan menunaikan sembahyang fardu ketika sampai waktunya, adalah wajib, berbanding dengan mendengar kuliah yang hanyalah perbuatan sunat atau mungkin harus.
Apa yang AM lihat hari ini (setelah mendengar rungutan dari penduduk setempat) disebuah surau di Pandan Indah, kuliah maghrib telah diadakan bermula dari jam 7.30 malam hinggalah tamat tepat jam 9.50 malam. Sembahyang isya' dilakukan bermula jam 10.00 malam.

Secara jujur, kuliah hari ini yang AM dengar tidaklah seperti kuliah atau khutbah jumaat yang berapi mengutuk kerajaan. Apa yang AM dengar tadi ialah kuliah biasa, berkenaan hukum-hakam. Cuma yang mungkin agak kurang manis ialah bila ustaz yang memberi ceramah, sempat menyindir secara sinis sikap ibubapa disebuah sekolah pondok di Selangor, yang biasanya datang 'tangan kosong' tanpa ada menyumbang wang ringgit sebagai tanda terima kasih kepada guru-guru yang mendidik anak mereka, atau mendermakan sebuah van untuk memudahkan anak-anak untuk ke masjid menunaikan sembahyang Jumaat. Mungkin ustaz tersebut tidak mewakili suara guru-guru yang mendidik anak bangsa dengan ikhlas dan berharap untuk mendapat keberkatan Ilahi.

Itu bukan isunya. Apa yang AM hendak katakan ialah, kenapa sembahyang Isya' yang sepatutnya dilakukan seawal jam 8.10 malam telah dibiarkan tertunda sehingga jam 10.00 hanya untuk mengutamakan kuliah maghrib? Itukah ajaran islam yang sebenar? Tidakkah ustaz tersebut tahu bahawa melengah-lengahkan sembahyang fardu adalah berdosa?

Tidakkah lebih baik, ustaz tersebut memberhentikan kuliah maghrib ketika masuk waktu isya, dan sambung semula kuliah berkenaan selepas selesai solat? Ini bukan kejadian pertama yang selalu AM dengar. Kebetulan hari ini AM berpeluang melihat dan dengar dengan mata dan telinga sendiri.

Jika perkara seremeh inipun ustaz-ustaz PAS tidak titik beratkan, bagaimana mereka hendak memperjuangkan perkara-perkara yang lebih besar? Usahlah ditanya berkenaan ekonomi, pentadbiran dan pendidikan. Jika hendak membezakan antara perkara wajib dan sunat pun mereka gagal, bagaimana PAS boleh dengan bongkak memperkatakan Islam adalah hak mereka dan hanya mereka saja yang layak memasuki syurga?

12 comments:

al-fakir said...

Saudara AM,
Bagus jika mengaku masih jahil dalam ilmu agama. Namun Am perlu belajar lagi, jgn cepat menghukum sperti mufti atau mengetahui diri itu sudah tidak tahu tetapi berperasaan diri sudah tahu...
Ini dalil yang saya akan kemukakan kepada AM tentang ke"afdha"lan(lebih baik)lewatkan solat isyak;
Sabda Nabi SAW yang bermaksud: “Jika tidak kerana bimbang akan memberatkan umatku, nescaya aku akan suruh mereka supaya melewatkan solat Isyak hingga ke sepertiga malam atau separuhnya” (Riwayat Imam at-Tirmizi dari Abu Hurairah r.a.. Menurut Imam at-Tirmizi; hadis ini hasan soheh)

Ilmu tazkirah pun dapat pahala sunnah nabi pun dapat....jangan cepat bersangka buruk..mereka buat sebab berpandukan nas (dalil) bukan ikut hawa nafsu.


http://catatanhamba.blogspot.com

al-fakir said...

AM berkata:"bila ustaz yang memberi ceramah, sempat menyindir secara sinis sikap ibubapa disebuah sekolah pondok di Selangor, yang biasanya datang 'tangan kosong'.."

Inilah tugas para ulama'..menegur dan memperingatkan..siapa lagi akan boleh memberitahu perkara yang baik..hendak mengharapkan menteri menegur..wahai rakyat..dermalah...kepada mereka yang susah atau yang telah memberi perkhidmatan kepada diri kita dan anak-anak kita. Langsung tiada kesalahan menyuruh ibubapa memberi sedikit sumbangan kepada guru-guru. Sumbangan ini bukan sahaja boleh dinikmati oleh guru sahaja bahkan anak-anaknya sendiri dan ganjaran pahala yang besar dari Allah untuk ibubapa bersikap dermawan...

AM,jangan cepat bersangka buruk....

http://catatanhamba.blogspot.com

Hellioz said...

ini la masalahnye
bila islam dipolitikkan

haru biru la jawabnyer...

simple kan...

al-fakir said...

Ada siapa-siapa boleh beri jawapan..APAKAH ITU POLITIK SEBENARNYA?

ISLAM dipolitik atau mempolitikkan ISLAM ?mana satu yg betul?

http://catatanhamba.blogspot.com

Hellioz said...

BOTH

AnakMerdeka said...

Terima kasih alfakir kerana penjelasan itu.

Tetapi jangan lupa hadis nabi berkenaan mengatakan "jika tidak kerana bimbang akan memberatkan umatku.." bermaksud Nabi Muhammad s.w.w mengetahui bahawa jika baginda mengarahkan sembahyang dilewatkan, maka ianya akan memberatkan umatnya.

Kenyataannya, di depan mata AM, anak-anak kecil dan antaranya kanak-kanak yang akan menduduki peperisaan PMR pada keesokan harinya, terpaksa menunggu sehingga ada yang terlelap. Tidakkah itu yang dimaksudkan 'memberatkan umatku' seperti dalam hadis berkenaan?

Begitu juga dengan hadis nabi tentang hukum taat kebada ibu yang bermaksud "Jika tidak kerana hukum Allah, aku akan arahkan umatku untuk menyembah ibu mereka.."

Adakah hadis itu bermaksud kita disuruh menyembah ibu kita selain dari menyembah Allah?

Diharap al fakir dan yang lain-lain yang lebih arif tentang agama, dapat memberikan penjelasan.

Kita tidak mahu hadis nabi diterjemahkan sewenang-wenangnya mengikut kemahuan sesuatu kelompok manusia. Yang jadi mangsa ialah orang yang jahil seperti AM.

al-fakir said...

Saudara AM,
maksud hadis itu melambangkan tidak salah dan malah lebih afdhal jika dilewatkan waktu solat isyak...sama juga hadis berkenaan solat tahajud yang tidak diwajibkan oleh Nabi...
Umat Islam sudah masak,lali @dah jadi budaya dengan sembahyang Isyak sebaik sahaja masuk waktu.Solat isyak sahaja dibolehkan dilewatkan tapi utk solat lain wajibkan cepat.

Begitu juga hadis, berkenaan dengan menyembah Ibu...ia hanya perumpamaan "betapa pentingnya mentaati Ibu" sebab itu digambarkan oleh Nabi sebagai sembah....Hadis nabi mempunyai banyak kiasan perkataan....

namun semua hadis ini adalah dalil kepada tindakan yang perlu orang Islam lakukan.
Nak belajar lebih lagi kena belajar ilmu hadis (bukak kitab depan tok guru hadis).(siapa perawi hadis,bila hadis itu dikeluarkan,hukum sah@terbatal hadis)

Dari segi konsep solat dan melihat keadaan setempat, paranan imam dan alim ulama haruslah bijak dan mengetahui mana yang lebih utama. cthnya; ketika solat, imam tidak boleh membaca surah yang panjang ketika adanya makmum yg terdiri dari orang-orang tua atau orang-orang yang ada urusan kerja penting.Semua bacaan mengambil yg wajib dan pendek. Ini utk meringankan beban makmum. Jadi di sini,pak imam memang kena pandai melihat keadaan dan suasana para makmum. Islam itu wasatiah (bersederhana)...

http://catatanhamba.blogspot.com

al-fakir said...

hellioz,
Politik ialah satu tatacara @ susunan pemerintahan. Politik dalam Islam ialah suatu bentuk cara pemerintahan yang berlandaskan Syariat Islam. Islam adalah suatu agama yang merangkumi semua aspek. bermula dari terbukanya kelopak mata kita sehinggalah tertutupnya kelopak mata kita WAJIB dalam syariat Islam. Politik hanyalah satu juzuiyyah (pecahan kecil) dalam Islam. Solat,puasa,zakat,haji,makan minum,kerja,nikah kawin,bermuamalat-jual beli,pinjaman,melaksanakan HUDUD,pajak gadai,dan urusan jenazah adalah berada dalam syariat Islam. Adakah kita hanya mengunakan syariat Islam ketika nikah kawin dan kematian sahaja?
Carilah kesempurnaan dalam syariat Allah....patuh dan taatlah semua syariat yang Allah telah perintahkan ke atas kita tanpa ragu-ragu....Allah mencipta sesuatu hukum itu utk hambanya kerana Dia lebih tahu siapa diri kita....Ini semua lambang kasih sayang Allah swt..perumpamaannya..manusia sanggup mencipta bahan polish anti-karat agar keretanya tidak berkarat..begitu juga Tuhan..mencipta hukum Tuhan (hudud) agar manusia tidak rosak akhlak,akidah dan hancur sifat fitrah.....

Bersyukurlah ada sekelompok mereka yg memperjuangkan Hukum Allah...
Bersyukurlah ada sekelompok mereka yg menentang hukum Allah...
barulah pahala dan dosa boleh diterima pakai utk hamba-Nya....
Barulah SYURGA DAN NERAKA ITU ada penghuninya...jika tidak sunyilah ia....

KESEMPURNAAN SIFAT ALLAH
pahala+dosa
syurga+neraka
miskin+kaya
susah+senang
hitam+putih
langit+bumi
Panas+sejuk
.....Bnyak lagi

FIKIR-FIKIR DGN HATI...

Cetusan said...

fikir-fikir dengan hati di depan/bersama-sama Guru/cikgu.

Anonymous said...

Hadis # 1: Dari Aisyah ra
” hendaklah kalian solat Isya’ (‘Atamah), waktunya bila lenyapnya syafaq (ufuq merah) iaitu hingga sepertiga awal malam (pukul 10:00 hingga 11:00 malam). (Sahih alBukhari (kitab alAzan/1/219))
Hadis # 2: Dari Abi Hurayrah ra
” Kalau tidaklah memberatkan ummatku tentu aku perintah mengundurkan (waktu) Isyaa’ sehingga sepertiga atau seperdua malam.” HR atTermidzi (sunan, 1/310,#147), Ibn Majah (Sunan/1/226/#691; Imam Ahmad (Fath Rabbani/2/274/#150) Disahihkan oleh attermizi, alAlbani dan asSyawkani
Hadis #3: Dari Anas ra
” Nabi saw telah melewatkan solat Isyaa’ hingga ke sparuh malam, barulah baginda solat.” (Muttafaq ‘alayh; Nail alAwthor/2/12) Maka waktu mustahab atau waktu afdhal bg solat isya’ ialah sekitar pukul 10:00 atau 11:00 malam (Syaukani, Sail alJarar: /183; Sadiq Hasan Kha, syarh adDurar: 1/70)

Anonymous said...

Di dalam Ensaiklopedia Feqh Kuwait telah meringkaskan pandangan menarik Mazhab Syafie mengenai status keafdalan waktu Isya iaitu :-
a. Waktu Fadhilah – awal waktu. Dari Abdullah Ibn Mas’ud ra. berkata :
‏سألت النبي ‏ ‏صلى الله عليه وسلم‏ ‏أي العمل أحب إلى الله قال: (‏ الصلاة على وقتها) قال ثم أي؟ قال: ( ثم بر الوالدين) قال ثم أي؟ قال: (الجهاد في سبيل الله
“Aku telah bertanya Nabi saw : Amalan mana yang di cintai Allah : Baginda menjawab ‘Solat pada awal waktunya’, Aku bertanya kemudian apa lagi?, baginda menjawab :’kemudian berbakti kepada kedua ibu-bapa’, Aku bertanya kemudian apa lagi?, baginda menjawab :’Jihad di jalan Allah’. [Hadith Riwayat al-Bukhari].
b. Waktu Ikhtiyar (pilihan) – awal 1/3 malam dan juga 1/2 malam.
أنه كان يصلي العشاء عند مغيب القمر في الليلة الثالثة
“Sesungguhnya Nabi saw bersolat Isya’ ketika hilangnya bulan di 1/3 malam”
لولا أن أشق على أمتي لأخرت صلاة العشاء إلى نصف الليل
“Kalau tidaklah memberatkan ummatku tentu aku perintah mengundurkan (waktu) Isyaa’ sehingga seperdua malam
c. Waktu dibenarkan tanpa Makruh – sehingga Fajar Awal
أول وقت العشاء حين يغيب الشفق، وآخره حين يطلع الفجر
“Awal waktu Isya’ adalah tatkala hilangnya al-syafaq (ufuq merah), dan waktu akhirnya adalah terbitnya fajar”
d. Waktu Makruh (waktu yang dibenci) sehingga Fajar kedua
e. Waktu Haram – Waktu subuh
Disana kita dapat melihat bahawa waktu isya’ ini boleh dilewatkan jika tidak membebankan jemaahnya. Contoh yang paling baik applikasinya ialah apabila jemaah setempat berpuasa dimana mereka berpeluang makan malam sebelum solat Isya’. Begitu juga dengan kuliah2 yang diadakan di masjid2 selepas maghrib boleh dilaksanakan dengan lancar. Disana juga kita melihat ulama’ meletakkan keutamaan solat jemaah didalam melaksanakan solat Isya’.

Hellioz said...

politik ikut islam ke
islam ikut politik?

asnwer?

sesama islam pon dikafirkan... pejadahnye...

SAHABAT-SAHABAT AM