Thursday, December 31, 2009

Pihak Lain Semua Tak Betul

Itulah yang boleh diungkapkan tentang sikap pemimpin pembangkang terhadap sesuatu perkara yang dibangkitkan oleh pihak lain, jika ianya tidak menguntungkan mereka.

Yang terbaru, cadangan SPR yang ingin mencadangkan agar tempoh bertenang dilanjutkan kepada 24 jam, dan bukannya selepas jam 12 malam seperti yang dipraktikkan selama ini dan masa penamaan calon dilanjutkan kepada tiga hari.

Antara alasan yang diberi oleh SPR ialah untuk mengelakkan kekecohan yang mungkin akan berlaku dalam masa-masa terakhir sebelum berlakunya pengundian. SPR mesti telah melakukan penyelidikan sebelum sesuatu cadangan itu dikemukakan kepada kerajaan.

Sebaliknya pemimpin pembangkang, Salahudin Ayub mengatakan bahawa cadangan SPR itu tidak masuk akal dan remeh-temeh.

Beliau juga menemplak SPR dengan meminta agar ditunjukkan padanya kekecohan dan bentuk keganasan yang didakwa suruhanjaya itu sehinggga perlunya meminda akta berkenaan. Seolah-olah Salehuddin Ayub tidak pernah berada di Malaysia setiap kali menjelang hari penamaan calon dan hari mengundi.

Kita tahu tabiat pemimpin dan penyokong parti pembangkang ialah cabar mencabar dan 'memprovoke'pihak lawan. Saat-saat menjelang pengundian dan semasa penamaan calon itulah yang biasanya digunakan oleh penyokong PAS untuk mewujudkan ketegangan. Jadi jika cadangan SPR itu diterima oleh kerajaan, maka nampaknya mereka tidak lagi berpeluang untuk memulakan ketegangan itu.

1 comment:

Shamsul Nizam (SAM) said...

Salam hormat...

Opposition... for sure they will against on whatever they can object. Likewise they will not be known as Opposition.

Same things in certain states where BN is an opposition who will provoke the ruling government because they are Opposition.

Same thing too during the nomination day in which you can see provocation is part of the game being started either by PAS or BN. You may pin-point PAS but some would say both are 2x5.

Pissttt, pissttt! Bukan apa, nak bagi elokkk...

-SANG TUBA-

p/s: Itulah rencah politik

SAHABAT-SAHABAT AM