Saturday, January 30, 2010

Cerdik ke Tak Cerdik...

“Setiap kali ada kes jenayah dilaporkan, polis sering meminta bantuan orang ramai untuk mengumpul maklumat. Tetapi bila sudah ada orang yang mahu tampil memberikan maklumat dan bukti, kenapa perlu dihalang?”.

Itulah kenyataan Ketua Penerangan PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad yang mendakwa Hishamuddin menghalang polis mengambil keterangan Azmin Ali yang membuat tuduhan bahawa ahli UMNO terlibat dalam pembakaran gereja. (sumber Harakah Daily)

Katanya, walaupun Hishammuddin adalah menteri yang bertanggungjawab, namun bila wujud kes yang melibatkan kepentingan parti dan ahli Umno, maka beliau wajar mengumumkan untuk tidak masuk campur dan menyerahkan urusan siasatan kes berkenaan di bawah tanggungjawab Ketua Polis Negara dan Peguam Negara sepenuhnya.

“Tetapi kenapa bila Azmin berkata beliau mempunyai bukti bahawa ahli Umno terlibat membakar gereja, beliau tidak dipanggil memberikan keterangan,” ujarnya.

Komen AM:

AM ada menonton berita semalam dan dalam wawancara dengan Hishamuddin itu, tidak terdengar pulah Hishamuddin 'melarang' polis mengambil keterangan Azmin Ali?

Sorrylah kalau AM terlepas pandang. Tetapi jika benar Hishamuddin ada mengarahkan polis seperti didakwa oleh PAS itu, mereka boleh melaporkan kepada polis kerana Hishamuddin telah menyalah gunakan kuasa. Kenapa tak buat laporan?

Itu yang pertama.

Yang keduanya, sejak bila pulak pemimpin pembangkang 'malas' untuk ke balai polis membuat laporan?

Jika benar Azmin ada bukti yang menyatakan ada ahli UMNO terlibat dalam pembakaran gereja, kenapa dia tidak buat laporan dan memberikan bukti yang dia ada? Kenapa perlu tunggu kena panggil? Kenapa perlu gunakan media?

Bila kena panggil memberi keterangan, dia pasti akan kata "saya yang membuat laporan, tetapi saya yang kena siasat"...

AM dah masak sangat dengan ayat yang akan keluar dari mulut puak mereka. Cerdik sungguh :)

Azmin mungkin tak takut jika pemimpin UMNO buat laporan polis terhadapnya kerana membuat tuduhan itu, tetapi adakah dia tak takut dengan pengundinya yang lama kelamaan pasti akan muak dengan perangainya yang suka bikin panas tapi habuk pun tarak...?

Apa tunggu lagi Azmin. Pergilah buat laporan dan sertakan bukti-bukit yang menunjukkan ahli UMNO terlibat dalam pembakaran gereja itu.

Tetapi perlu diingat, ramai penyokong PKR adalah bekas ahli UMNO, yang namanya belum lagi dipotong dalam senarai ahli UMNO berdaftar. Jadi, lu fikirlah sendiri...

No comments:

SAHABAT-SAHABAT AM