Tuesday, September 8, 2009

Apa Bezanya Antara Parti Pembangkang Dengan Orang Indon?

Bila baca blog yang ditulis oleh orang Indonesia, yang ramai rakyatnya sedang mencari nafkah di bumi bertuah ini, memang terasa sakit hati dan marah tidak terhingga. Terasa nak jer langgar orang Indon yang sedang berjalan di jalan-jalan raya kita dan hendak jer rasanya letak racun dalam makanan mereka. Tetapi memanglah, itu semua hanyalah gurauan. Dan budaya orang Malaysia bukan macam itu. Budaya orang Malaysia terutamanya orang melayu sangat halus dan berbudi bahasa. Apa yang kita biasa buat ialah menahan sabar. Kerana itu jugalah yang diajar oleh agama kita.

Kalau mengikut apa yang mereka tulis, seolah-olah Malaysia ini terlalu 'brengset' dan bukan negara merdeka dan bertamadaun. Malaysia digelar sebagai 'malingsia'. Bagi yang tak tahu, perkataan 'maling' itu bermaksud 'pencuri' dalam bahasa jawa.

Entah dari mana mereka dapat gambar-gambar suasana di Malaysia, mereka gambarkan negara kita ini terlalu teruk, dengan jalan berlubang, sistem pengangkutan yang 'low standard', menyeksa pekerja mereka, mencuri budaya mereka hinggalah ketahap lagu kebangsaan kita pun dikatakan dicuri dari mereka.

Hebat sangatkah Indonesia? Memang kita tak nafikan Malaysia dan Indonesia adalah negara serumpun yang mempunyai bangsa, budaya dan agama yang serupa. Cuma bezanya, mereka mempunyai rakyat yang sungguh ramai dan pentadbiran negara yang lemah sehinggakan kekayaan negara tidak dapat dinikmati oleh penduduknya.

Pedulikan dengan itu. Yang mereka marah sangat dengan Malaysia ni kenapa? Mereka mencaci dan mencela pemimpin dan rakyat kita sesedap rasa. Membakar bendera Malaysia dan melontarkan telur busuk di kedutaan kita. Dan kita masih juga bersabar. Kita bukan sahaja tidak membakar bendara Indonesia, malah kita melayan warga mereka seperti saudara kita sendiri.

Memang kita kena bersabar. Jalan terbaik ialah dengan tidak melayari laman web yang mengandungi kata-kata kesat dan menghina kita. Biarkan mereka terpekik terlolong bersendirian.

Cuma yang AM ingin perkatakan ialah, jika rakyat negara Indonesia tanpa rasa hormat menggelarkan kita dan pemimpin Malaysia dengan berbagai gelaran apa bezanya pula dengan sebahagian penyokong dan pemimpin parti pembangkang di negara ini? Terang-terang kita berada atas bumi yang sama dan berpayungkan langit yang sama ada antara mereka juga sanggup membakar bendera sendiri, menukar lirik lagu negaraku, memasang bendera Malaysia dalam keadaan terbalik dan mencerca pemimpin-pemimpin negara dengan berbagai cercaan. Apakah agaknya perbuatan mereka yang lebih baik dari orang asing berkenaan?

Sebenarnya sebahagian dari penyokong parti pembangkang lebih teruk sikapnya dari orang-orang Indonesia berkenaan.

2 comments:

Anonymous said...

Pemimpin tak betoi patut di kutuk

AnakMerdeka said...

Serupa gak dengan orang Indon tu, mereka kutuk Malaysia kerana mereka kata Malaysia tak betul.

Persoalannya, betulkah apa yang mereka tuduh tu?

Betullah AM cakap, tak ada beza antara orang Indon dengan pengikut parti pembangkang.

SAHABAT-SAHABAT AM