Monday, November 2, 2009

Dr Asri Yang Glamour...


Semua orang tahu, bekas mufti Perlis itu sering menjadi bahan berita, kerana selalu menegur parti-parti politik, tidak kira UMNO mahupun PAS. Sampai sekarang pun belau banyak menulis di akhbar kedua-dua parti politik tersebut.

Dari pihak UMNO, ada yang berkata Dr Asri lebih cenderung kepada PAS, manakala di pihak PAS pula, mereka kata Dr Asri pro UMNO.

Pada pilihanraya yang lalu, kedua-dua parti orang melayu ini ada mempelawa Dr Asri untuk menjadi calon mereka.

Baru-baru ini Datuk Haron Taib, memberitahu dia ada bertandang ke rumah Dr Asri dan antara tujuannya ialah mempelawa Dr Asri untuk menyertai PAS.

Semalam juga Persatuan Peguam Syarie Malaysia mengakui apa yang diperkatakan oleh Dr Asri bahawa NGO itu telah menghantar memorandum kepada Agong kerana membantah perlantikan (yang belum lagi dibuat) Dr Asri sebagai YDP Yayasan Dakwah Islamaiah Malaysia (YADIM), oleh kerajaan Malaysia.

Lewat malam tadi 1hb Nov, tiba-tiba beliau ditahan atas tuduhan mengajar agama tanpa 'tauliah' (?) disebuah banglow di Hulu Kelang.

Pagi ini beliau dihadapkan dimahkamah, tetapi berita terkini yang AM dengar, pertuduhan tersebut ditangguhkan.

Menteri di Jabatan Perdanan Menteri, Beg Jen Datuk Jamil Khair Baharom dalam kenyataannya berharap, Kerajaan Selangor menyiasat perkara ini, kerana JAIS adalah di bawah bidang kuasa keranaan negeri. Beliau juga merasa pelik kerana jika ada pertuduhan, kenapa tuduhan tersebut ditangguhkan.

AM nak tambah, kalau tak ada kes, kenapa dia ditahan?

Kita sama-sama tunggu apa pula komen Hassan Ali, exco yang bertanggung jawab dalam hal ehwal agama islam negeri Selangor.

Yang pasti sehari dua ini cerita Dr Asri akan tetap menjadi cerita sensasi. Mengalahkan artis pulak Dr Asri ni kan..:)

No comments:

SAHABAT-SAHABAT AM