Friday, November 6, 2009

Sejauh Mana UMNO Masih Kuat?


Semasa pilihanraya ke-12 yang lalu, UMNO bukan sahaja kehilangan banyak kerusi Parlimen dan DUN, malah UMNO kehilangan Perak (dapat kembali) Kedah dan Selangor, disamping gagal menawan kembali Kelantan dari tangan PAS.

Baik orang PAS/PKR mahupun orang UMNO sendiri, mengakui bahawa UMNO sedang berada dalam keadaan yang sungguh kritikal. Mengharapkan talian hayat untuk terus hidup. Malah ada yang menanti saat kematian UMNO kerana mereka sudah bersedia untuk mengkafankan UMNO dan mengkebumikannya.

Tetapi bila membaca tulisan Raja Petra, kaki batu api yang penakut (tidak berani bertanggung jawab atas tulisannya) AM bertambah yakin bahawa sebenarnya UMNO bukan sahaja bertambah kuat, malah lebih kuat dari sebelum pilihanraya.

Raja Petra yang katanya mempunyai pandangan yang cukup bernas untuk dipercayai oleh panglima-panglima besar parti pembangkang, memberitahu bahawa sebenarnya dia telah tahu bahawa Perak akan jatuh semula ke tangan UMNO, dua minggu sebelum Pakatan Pembangkang digulingkan.

"Dua minggu sebelum kerajaan Pakatan di Perak jatuh, saya menyarankan kepada mereka supaya mengadap Sultan Perak dan meminta agar Dewan Undangan Negeri dibubarkan untuk membolehkan pilihanraya diadakan.

Malah saya memberitahu tentang hal ini kepada Anwar Ibrahim. Katanya, kebimbangan saya tidak berasas kerana beliau telah bercakap dengan Lim Kit Siang. Menurutnya, Kit Siang telah meyakinkannya bahawa masalah berkenaan Hee telah diselesaikan dan bahawa segalanya elok-elok belaka"

Walaupun suaranya cukup kuat, tetapi rupa-rupanya belum cukup kuat untuk mengarahkan orang orang poitik untuk mengikut cakapnya.

Katanya lagi,

"Selain itu, saya juga ada menulis tentang lain-lain hal yang perlu diwaspadai Pakatan Rakyat. Pada masa ini, memanglah Pakatan Rakyat menguasai majoriti kerusi dalam DUN Selangor. Tetapi ini tidak bermakna bahawa mereka menguasai kerajaan Selangor.

Sebenarnya, ramai di kalangan staf agensi dan jabatan kerajaan negeri merupakan hubaya UMNO. Mana tidaknya… mereka sebenarnya ditempatkan di situ dan dapat naik pangkat disebabkan hubungan mereka dengan UMNO. Jadi, sementara Pakatan Rakyat menguasai ‘kepala’ kerajaan Selangor, mereka takkan dapat mengawal ‘badannya’. Nampaknya, apabila kepala ke kiri, badan pula ke kanan, dan sebaliknya.

Perkara pertama yang Khir Toyo lakukan apabila Selangor jatuh ke tangan pembangkang (selain menghapuskan segala bukti kesalahan) adalah mengarahkan agensi dan jabatan kerajaan negeri untuk mensabotaj kerajaan Pakatan Rakyat. Inilah yang mereka lakukan... saban hari… saban minggu. Maka terjadilah peristiwa yang tidak diduga, seperti isu bir, penangkapan bekas mufti Perlis, perobohan kuil dan lain-lain lagi"

Kalau begitulah keadaannya, maka terbukti bukan sahaja UMNO terlalu kuat untuk dihapuskan malah ADUN-ADUN Pakatan Pembangkang langsung tidak layak bergelar pemimpin, kerana tidak mampu berbuat apa-apa untuk mengekang penguasaan UMNO walaupun ketika mereka mempunyai kuasa untuk berbuat apa sahaja.

Mereka boleh memecat sesiapa sahaja yang menjadi duri dalam daging dalam pentadbiran mereka. Kuat sangatkah UMNO? Jika tidak mampu berbuat apa-apa, lebih baik pemimpin pakatan pembangkang menjadi penulis blog sahaja.

Lalu, apa lagi kata Raja Petra?

"Inilah taktik mereka bagi menggulingkan kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor - dengan mewujudkan ketidakpuasan hati dengan melakukan banyak perkara yang 'tidak popular', semata-mata kerana ingin menyusahkan rakyat. Akibatnya, para pengundi naik muak dengan pembangkang dan akhirnya, mereka menolak pembangkang. Inilah yang berlaku di Terengganu pada tahun 2004. Pembangkang hanya dapat menguasai kerajaan Terengganu selama lima tahun.

Saya sudah mengingatkan Ronnie Liu tentang hal ini. Sebenarnya, portfolio EXCO Ronnie Liu adalah portfolio yang paling sukar dan paling menimbulkan kontroversi. Ini kerana ia melibatkan majlis tempatan dan sebagainya. Nah, inilah lubuk pelbagai masalah.

Kalau mereka hendak mensabotaj kerajaan Pakatan Rakyat, mereka hanya perlu mengabaikan pembaikian jalan ataupun sengaja tidak mengutip sampah ataupun tidak menukar lampu jalan yang sudah terbakar ataupun tidak membaiki paip-paip air yang pecah. Buatlah yang ini saja pun dah cukup. Dah tentu rakyat naik bosan. Tak perlu buat perkara besar, pun. Cukupah sekadar mensabotaj benda-benda yang remeh, dan rakyat akan menendang kerajaan negeri ke tepi jalan. Itulah… apabila hanya ‘kepala’ yang dapat dikawal, bukannya susah sangat nak sabotaj kerajaan negeri Pakatan Rakyat."

Itu tektik basi Anwar. Mereka cerita untuk menutup kelemahan diri yang gagal untuk mentadbir.

Akhir sekali, inilah nasihat Raja Petra kepada pemimpin-pemimpin Pakatan Pembangkang, agar pisang tidak berbuah dua kali. Agar kejadian yang berlaku di Perak tidak akan berlaku lagi di Selangor.

"Pakatan Rakyat, berhati-hatilah. Kerajaan Selangor mungkin takkan bertahan lama. UMNO telah menetapkan Januari 2010 sebagai bulan di mana Selangor kembali menjadi miliknya. Kini, mereka sedang melakukan banyak perkara secara serentak bagi memastikan mereka berjaya. Ya, ketika kami mengingatkan kamu tentang Perak, kamu ketawa terkekeh-kekeh. Sekarang, kami ingin mengingatkan kamu tentang situasi di Selangor. Masih ingin ketawa? Kalau kamu kehilangan Selangor, saya akan kerjakan kamu cukup-cukup. Ingat, ini bukan ancaman kosong.k bagi memastikan mereka berjaya."

AM rasa kali ini, Pakatan Pembangkang bukan saja wajib percaya kepada nasihat Raja Petra, malah mereka mempunyai masa yang cukup lama (bukan dua minggu) untuk berbuat sesuatu.

Jika mereka tidak percaya, maka mereka boleh judikan nasib mereka sehingga tahun 2010 (sebulan lebih je lagi) dan jika perkara yang ditelek oleh Raja Petra tidak berlaku, maka satu-satunya yang mereka boleh lakukan ialah, jangan mempercayai langsung orang bernama Raja Petra.

Jika ramalan Raja Petra betul, maka memang benarlah UMNO adalah parti yang terlalu kuat untuk dikalahkan. Selepas ini tak perlulah mereka beria untuk merampas kerajaan pusat. Takut nanti tak sampai sebulan keajaan pusat kembali jatuh ke tangan UMNO/BN.

1 comment:

DPR said...

PEKEMBAR KINI SADAR DIRI & SADAR RUANG!

mana tak kuat...ditubuhkan atas dasar semangat kebangsaan yang tebal untuk memerdekakan negara,landasanya betul,roots nya mencengkam bumi,jiwanya pada agama,bangsa dan tanah air.

http://dipinturaksiii.blogspot.com

SAHABAT-SAHABAT AM