Tuesday, November 17, 2009

Hanya Satu Point dari Ustaz Zul

AM baru sahaja menonton rancangan Hujah yang disiarkan di TV 9.

Tetamu jemputan kali ini ialah Ahli Parlimen Kulim, YB Ustaz Zulkiflee Nordin. Boleh dikatakan setiap hari AM membaca tulisan Ustaz Zul dalam blognya. Sungguh keras dan pedas dengan kritikan-keritakan tajam kepada pihak lain. AM menunggu seawal jam 9 malam untuk mendengar Ustaz Zul berhujah.

Tetapi nampaknya selain berdolak dalik, Ustaz Zul tidak begitu berani bila berbicara secara live. AM kira, tidak kurang dari 3 soalan Prof Agus, tidak dijawab dengan berani oleh Ustaz Zul. Mungkin dia tahu, bossnya sedang menonton rancangan itu.

Cuma ada satu point yang AM rasa dia menjawab dengan tepat dan berfakta (tanpa perlu berprasangka sejauh mana ianya akan benar-benar akan dilaksanakan)iaitu bila dia kata, asas perjuangan PR ialah dalam kerangka Perlembagaan Negara. Katanya, ketiga-tiga pemimpin utama parti dalam PR, bersetuju bahawa asas perjuangan mereka ialah, berlandaskan perlembagaan negara, iaitu meletakkan agama islam sebagai agama rasmi dan mempertabatkan kedudukan raja-raja Melayu. Oh ya?

Malangnya Prof Agus tidak bertanya soalan yang bersarang dalam fikiran AM iaitu, siapakah yang bakal menjadi Timbalan Perdana Menteri dan akhirnya menjadi Perdana Menteri Malaysia setelah Anwar Ibrahim bersara?

Bila ditanya, samada betul ada masalah besar yang melanda kepimpinan PKR sehingga ramai pemimpinnya meninggalkan PKR, Ustaz Zul tidak mampu memberi jawapan 'YA' atau 'TIDAK', sebalinya lebih suka berpusing-pusing dan berbelit-belit dengan menceritakan bahawa perbezaan pendapat itu menunjukkan PKR mengamalkan demokrasi.

Akhirnya Prof Agus membuat kesimpulan mudah, bahawa memang PKR sedang menghadapi krisis kepimpinan. Malah Prof Agus sempat menyindir secara sinis bahawa Ustaz Zul memang suka mencabar. Hari itu dia mencabar Sivarasa dan kali ini dia mencabar BN agar mengadakan pilihan raya umum untuk melihat sejauh mana kekuatan BN. Katanya, Kota Siputih akan menjadi kayu pengukur yang sebenar, samada BN telah berjaya menarik semula sokongan rakyat. Cuma dia tak kata apa nazar dia jika ditakdirkan BN menang.

Biasalahkan, Ustaz Zul juga ahli politik. Sekurang-kurangnya hari ini AM dapat tahu siapa Ustaz Zul yang sebenar.

2 comments:

Anonymous said...

AM memang hebat!
HIDUP AM! HIDUP AM!
SOKONG AM!

AnakMerdeka said...

Anonymous, apa yang AM perlukan ialah komen tentang apa yang AM tulis. :)

SAHABAT-SAHABAT AM