Sunday, November 22, 2009

Jangan Kacau Daun

AM pernah tulis tentang gelagat pemimpin UMNO Bahagian yang tak habis-habis bercakaran walaupun negeri telah ditakluk pembangkang.

Hari ini dalam Mingguan Malaysia, Setiausaha Agung UMNO Malaysia telah memberi arahan kepada ketua-ketua UMNO Bahagian yang telah digantung (dan bekas Ketua Bahagian yang telah tidak mempunyai kuasa) agar jangan campur tangan dalam urusan pentadbiran UMNO Bahagian. Biar Pemangku UMNO Bahagian yang jalankan tugas.

AM harap ahli UMNO bahagian yang selama ini keliru, yang mana satu ketua mereka dan cakap siapa nak ikut, boleh jelas dengan arahan tersebut. Kebetulan arahan dari Setiausaha Agung itu ditujukan khas kepada UMNO Bahagian yang AM maksudkan.

Mungkin kerana simpati dan kerana terlalu rapat dengan bekas ketua bahagian dan ketua bahagian yang telah digantung jawatannya, ramai ketua-ketua cawangan masih lagi menganggap mereka itu masih berkuasa. Sebab itu mereka lebih selesa mendengar cakap orang yang tidak ada kuasa lagi, dari mendengar arahan dari pemangku ketua bahgian yang sah.

Inilah masanya ahli UMNO terutamanya pemimpin UMNO Bahagian dan Cawangan untuk berubah. Jangan tunggu nasi menjadi bubur. Jika ada niat untuk jadi ketua, bolehlah pasang badan, tetapi dalam masa yang sama kenalah buat kerja. Bila sampai masanya nanti bertandinglah dengan cara yang betul.

Janganlah wujudkan kem masing-masing, kerana bila bertanding nanti mereka tidak boleh mengharapkan orang dari kem mereka sahaja yang mengundi. Lebih dari itu, jika jadi calon pilihanraya, mereka tidak boleh harap orang dalam kem mereka sahaja dapat memberi kemenangan kepada mereka. Sebaliknya kena pastikan kesemua ahli UMNO dan ahli-ahli dari parti komponen BN yang lain (selain dari orang atas pagar dan orang-orang yang menyokong kerajaan)memangkah mereka.

No comments:

SAHABAT-SAHABAT AM