Saturday, November 28, 2009

Kisah Hari Raya Korban.


Hari ini, hari kedua umat Islam menyambut Hari Raya Aidil Adha.

Di Kelantan dan Terengganu, umat Islam tidak dapat merasakan kemeriahan hari raya seperti kebanyakan orang lain, kerana terpaksa menghadapi banjir. Di luar negara ada yang terpaksa berhari raya dengan kesedihan akibat peperangan. Ada yang bersedih kerana kehilangan saudara mara yang terkorban semasa pulang untuk berhari raya bersama keluarga. Diharapkan mereka dapat bersabar menerima dugaan tuhan.

Di kebanyakan tempat, banyak lembu dan kambing telah menjadi korban. Rasanya hari ini lebih banyak dari semalam, memandangkan semalam ialah hari Jumaat. Jadi banyak surau dan masjid yang dijadikan tempat solat Jumaat, terpaksa menangguhkan ibadah korban ke hari ini.

AM berkesempatan singgah di beberapa lokasi penyembelihan semalam. Hari ini AM ronda lagi ke beberapa lokasi penyembelihan. AM sengaja ingin melihat bagaimana keadaannya masyarakat menjalankan ibadah korban di dalam negeri yang diperintah oleh parti bukan BN. Nampak ada sedikit perbezaan, tetapi tidak seteruk yang AM sangka.

Ada surau yang kebiasaannya berkorban sebanyak enam ekor lembu, telah mengurangkannya menjadi lima ekor. Mereka telah mendermakan seeokor daripada lembu itu ke negari yang sedang mengalami musibah. Terharu juga bila mendapat tahu ada lagi rakyat Malaysia yang perihatin terhadap masalah saudara seagama yang lebih memerlukan.

AM ingin mengucapkan tahniah kepada AJK Surau Darul Najjah Taman Maju Jaya Cheras. Mereka telah berjaya menjadikan hari raya aidiladha, sebagai medan menyatukan umat islam, tanpa mengira fahaman politik.

Bukan hanya tahun ini, tetapi sejak bertahun-tahun lamanya, AM rasa sedikit pelik (dan bersyukur) dengan situasi yang berlaku di surau berkenaan setiap kali menjelang hari raya aidil adha. Di situ ada dua kumpulan yang besar antara penyokong UMNO dan penyokong PAS, yang tidak pernah boleh duduk semeja. Maka akan bertengkarlah kedua kumpulan tersebut mengalahkan ahli parlimen. Menegakkan benang basah masing-masing.

Tetapi setiap kali tiba hari raya korban, mereka akan bersama-sama melapah lembu, memotong, menimbang dan seterusnya memasukkannya ke dalam beg plastik, sebelum diagihkan kepada penduduk setempat. Kemudian mereka akan sama-sama menikmati sup tulang yang disediakan oleh golongan muslimat. Tidak keluarpun walau sepatah cerita berkenaan politik dari mulut mereka (hanya pada hari raya kurban)

Situasi ini tidak berlaku di surau yang terletak bersebelahan dengan taman itu, yang jaraknya lebih kurang 1km antara satu sama lain. Di surau itu, ibadah korban dilakukan mengikut parti politik. Hari ini mereka ramai-ramai melakukan korban tetapi AM difahamkan, pada keesokan hari akan berlaku lagi ibadah koraban di lokasi yang sama. Bila AM tanya mengapa diadakan berasingan, mereka kata yang esok itu adalah anjuran PAS. AM cuma mampu geleng kepala.

Semalam juga AM singgah di majlis korban anjuran Puteri UMNO Bahagian Pandan. Diadakan berdekatan dengan bekas pejabat UMNO Bahagian pandan, yang kini telah dirampas oleh Majlis Perbandaran.

Cukup sederhana dan tidak semeriah semasa UMNO masih memerintah. Dahulu mereka mengadakan ibadah korban diperkarangan Pejabat UMNO, tetapi kini dilakukan dibawah khemah dan beralaskan kanves. Itulah pengorbanan yang mereka terpaksa lakukan. Golongan vateran boleh dikira dengan jari. Selebihnya terdiri dari anak muda dan anak gadis, sama-sama begotong royong walaupun hujan turun renyai-renyai. Anak muda bertambah rajin melapah daging kerana diperhatikan oleh si gadis berbaju pink..hehehe

Tetapi AM merasa sedih bila mengetahui pergerakan puteri mengadakan ibadah korban berasingan dengan UMNO Bahagaian, yang mengadakan ibadah tersebut pada hari ini. Alasannya kerana pergerakan puteri tidak 'ngam' dengan pergerakan pemuda bahagian. Kedua-duanya tidak mahu mengalah. Tidak ada siapa yang mahu berkorban demi menjalankan ibadah yang dituntut oleh agama. AM tidak mampu untuk menggelengkan kepala lagi.

Sama jugalah kisahnya dengan apa yang berlaku di surau yang mengadakan majlis korban berasingan hanya disebabkan perbezaan parti politik. Rupa-rupanya keegoan diri tidak boleh diredakan demi agama, walaupun untuk seketika.

Selain dari dua peristiwa itu, AM rasa dikebanyakan tempat majlis korban telah berlaku dalam situasi yang sungguh meriah. Cuma AM bersimpati dengan AJK Surau di dua tempat yang AM singgah, kerana terpaksa membayar gantirugi, akibat ada lembu yang 'terkorban' terlebih dahulu sebelum dikorbankan. Terbelit tali dan tercekik leher tanpa disedari. Maka AJK korban terpaksa membeli lembu baru bagi menggantikan lembu yang telah mati. Jika tidak, sudah pasti tuan punya lembu akan mengamuk.

Satu surau di Pandan Indah, bukan sahaja menjalankan ibadah korban, tetapi sempat juga mengadakan upacara berkhatan beramai-ramai. Adik-adik kecil ramai yang menjadi korban :)

AM tidak dapat beraya di kampung, kerana terpaksa bekerja. Itulah pengorbanan yang AM mampu lakukan (ikhlas ke tidak, hanya Allah yang tahu):)

Allahuakbar, Allahuakbar, Allauakbar Allahuakbar. Lailahaillahuwallahuakbar. Allahuakbar walillahilham'

No comments:

SAHABAT-SAHABAT AM