Friday, September 5, 2008

Siapa Yang Lebih Perkauman?

Sesiapa yang membaca tulisan Tun Dr M, rasanya dapat berfikir sejenak tentang betapa pentingnya perpaduan antara orang melayu di negara ini.

Kebelakangan ini orang melayu seperti berada dinegara asing. Kita diperlakukan (memperlakukan diri sendiri) seolah-olah kita sedang merempat dinegara orang lain.

Kita tidak boleh apa-apa.

Bila ketua pemuda UMNO mencium keris lambang orang melayu pada persidangan tahunan UMNO, ramai orang marah dan menuntut kita minta maaf. Akhirnya kita minta maaf.

Masa kes tahanan dibogelkan dipenjara, Terresa Kok bertempik dengan mengatakan bahawa tahanan itu adalah rakyat negara China. Akhirnya tanpa soal selidik kita memohon maaf lagi.

Baru-baru ini ada pemimpin UMNO sebut pasal ketuanan Melayu. Dia cerita pasal fakta, bahawa orang melayu memang tuan negara ini dan orang lain, termasuk cina dan india adalah pendatang. Betul la apa yg dia cakap tu, kat mana salahnya?

Kenapa org tak bising masa hindraf buat kenyataan yang mempertikaikan orang melayu? Kenapa MCA tak bising masa majlis peguam buat forum pasal islam yang terang-terang telah mempertikaikan hak orang melayu dan agama islam sebagai agama rasmi negara ini?

Kenapa bila tuan tanah bersuara, orang-orang ini sibuk mendesak tuan tahan meminta maaf? Yang hairannya, dalam kes-kes tertentu, percakapan DAP, MCA dan GERAKAN cukup senada, tetapi kita tak pernah pun dengar nada yang sama antara orang UMNO dan PAS sedangkan kita semua seagama.

Sedarlah orang-orang melayu. Samada korang UMNO, PAS atau PKR, jangan lah leka lagi. Janganlah disebabkan perbezaan fahaman politik, korang leka. Orang lain tepuk tangan melihat kita berkelahi sesama kita. Ingatlah nasib anak cucu kita bila kita semua dah tak ada lagi di muka bumi ini.

No comments:

SAHABAT-SAHABAT AM