Friday, April 2, 2010

Apco Worldwide

Sekali lagi Anwar Ibrahim mendapat talian hayat baru. Kali ini dengan membangkitkan isu Apco. Kononnya Gagasan Satu Malaysia ditiru dari One Israel yang penasihatnya ialah Apco Worldwide.

Nampaknya ada 'kelembapan' untuk menjelaskan kepada rakyat, apakah itu Apco Worldwide, siapa disebalik Apco Worldwide dan apa hubungan Apco Worldwide dengan Kerjaan Malaysia.

Adakah benar Apco Worldwide dipunyai oleh syarikat Israel? Jika benar, apakah kewajaran kerajaan mempunyai hubungan dengan mereka seperti dakwaan Anwar?
Perlukah syarikat-syarikat Malaysia mempunyai hubungan terus dengan syarikat yang dimiliki oleh Israel? Atau kemungkinan ada seorang atau dua pengarah syarikat berkenaan yang berketurunan Israel?

Itulah yang sebenarnya ingin diketahui oleh rakyat.

Jika tidak, kenapa tidak ada penjelasan dibuat?

Memang betul, PM dan ahli parlimen BN telah membantah tuduhan Anwar Ibrahim dan kemungkinan Anwar akan dihadapkan ke Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Parlimen, tetapi itu adalah kerana kesalahannya mengaitkan Satu Malaysia dengan One Israel, bukan kerana menuduh Kerajaan Malaysia (syarikat Malaysia) mempunyai hubungan dengan Apco - dua perkara yang berbeza.

Dalam tulisan Anwar dan penyokong-penyokoongnya dalam FaceBook dan blog, seolah-olah menunjukkan memang ada 'perhubungan' antara Kerajaan Malaysia dan Apco Worldwide.

Kerajaan dan pemimpin UMNO harus berbuat sesuatu sebelum rakyat menjadi percaya dengan dakyah yang dilemparkan oleh Anwar Ibrahim.

No comments:

SAHABAT-SAHABAT AM