Wednesday, April 28, 2010

Hati Budi Orang Cina dan Melayu.

Hati budi orang cina memang mudah untuk dibaca. Kalau bukan kerana keputusan PRK Hulu Selangor, banyak lagi petanda yang boleh menggambarkan apa yang ada dalam hati orang cina.

AM tak pernah terkejut kalau orang cina di Hulu Selangor tidak menyokong BN. Dulu masa PRU12 di Pandan (AM pernah tulis banyak kali) orang cina beri undi kepada Ong Tee Kiat di Parlimen Pandan dan beri undi kepada DAP di DUN.

Bukan semua orang cina yang faham erti asal usul apatah lagi berterima kasih dengan apa yang selalu diberikan oleh kerajaan kepada mereka.

Ada antara orang cina yang merasakan mereka bukan sahaja berhak mendapat kesama rataan, malah mereka merasakan mereka patut menerima lebih dari apa yang orang Melayu perolehi.

Kalau kita tinjau dan buat kajian tentang pelanggaran undang-undang, kebanyakannya dilakukan oleh orang cina (walaupun ramai juga orang Melayu dan India melakukan kesalahan)

Lihat sahaja siapa tauke-tauke ah long, tauke rumah urut dan pusat pelacuran, pusat-pusat judi haram dan sebagainya.

Kemudian lihat pula siapa yang selalu melanggar peraturan jalan raya, langgar lampu merah, potong que, masuk laluan tanpa lampu isyarat dan sebagainya. Kebanyakannya pemandu berbangsa cina (terutama perempuan)

Mereka tidak pernah merasa takut atau menghormati undang-undang. Mereka ada banyak duit untuk bayar kompaun dan denda parking. Bagi mereka undang-undang Malaysia boleh dibayar dengan duit mereka.

Mereka boleh dapat apa yang mereka mahu kerana mereka ada banyak duit.

Sebab itu bila ada parti politik yang berkempen untuk menolak dan membuang terus kerajaan yang ada - yang ditunjagi oleh orang Melayu, orang cina dengan senang hati boleh membantu. Kalau ada usaha untuk mengusir terus orang Melayu dari bumi Malaysia ini, rasanya orang cina tidak akan berfikir dua kali untuk menyokong usaha itu.

Orang Melayu tidak pernah berprasangka buruk terhadap bangsa lain. Kalau ada yang bersikap begitu, pasti ada rakan-rakan yang jadi tukang sabar.

Orang Melayu bercakar sesama sendiri kerana politik, sedangkan orang cina boleh duduk 'yamseng' dengan rakan-rakan mereka walaupun mereka berlainan fahaman politik. Bagi mereka, budaya dan agama mereka tidak boleh dirosakkan hanya kerana politik.

Sedangkan bagi kebanyakan orang Melayu, mereka sanggup memutuskan tali silaturahim sesama sendiri, malah sanggup berkerjasama dengan musuh-musuh orang Melayu, dengan harapan orang bukan melayu itu akan membantunya menggulingkan kerajaan Melayu.

No comments:

SAHABAT-SAHABAT AM