Wednesday, August 18, 2010

Soi Lek Beri Petunjuk Awal?

Ahli Majlis Tertinggi PERKASA yang juga merupakan bekas Naib Ketua Angkatan Muda Keadilan, Mohd Zahid Mohd Arip, dalam Utusan Malaysia hari ini memberi amaran kepada UMNO dan parti komponen BN yang lain agar bersiap sedia untuk menghadapai kemungkinan MCA bukan kompnen BN lagi pada PRU13.

Ini adalah lanjutan dari kenyataan Presiden MCA yang mengatakan mereka tidak takut berkerjasama dengan DAP dalam isu berkenaan kepentingan kaum cina.

Sebenarnya AM pernah cerita dalam blog ini berkenaan sikap Presiden MCA yang lalu, yang juga Ahli Parlimen Pandan iaitu Datuk Seri Ong Tee Kiat. AM cukup pasti (dan sangat pasti) kemenangan beliau dalam pilihanraya yang lalu adalah atas sokongan pengundi DAP. Ong Tee Kiat tidak boleh menang jika hanya mengharapkan undi dari penyokong BN. Ini kerana, dua DUN dalam Parlimen Pandan telah jatuh ke tangan pembangkang sedangkan di Parlimen, Ong Tee Kiat telah menang dengan bergaya. Siapa yang mengundi beliau jika bukan penyokong DAP?

AM juga pernah cerita di dalam blog ini bahawa orang cina tanpa mengira parti, boleh duduk semeja untuk 'yum seng'. Sesuatu yang tidak mampu dilakukan oleh orang Melayu. Kerana parti, orang Melayu sanggup berbunuhan sesama sendiri (ini tak pernah berlaku lagi, kerana orang melayu masih takut dengan undang-undang - mungkin takut kena hukum bunuh)

Berbalik kepada cerita Soi Lek, siapa yang tak ingat, beliaulah orangnya yang menawarkan diri untuk menjadi 'orang tengah' dalam kes Namawi (something like that) yang mengubahsuai lagu kebangsaan dengan lirik yang sungguh biadab dan kurang ajar satu ketika dulu. Nampaknya kes itu sudah senyap sekarang, maklumlah orang melayu memang mudah lupa. Sepatutnya dalam kes yang melibatkan maruah negara dan ketaatan kita kepada negara, siapapun orang itu samada seagama dan sebagsa dengan kita, kita tidak boleh menyebelahinya jika dia terang-terang telah melakukan kesalahan. Kenapa Soi Lek beria sangat mempertahankan si biadap itu? Kerana si biadap itu adalah orang cina?

Jadi bagi AM, Soi Lek bukan petunjuk awal. Orang melayu kena tahu dan cepat sedar bahawa, keikhlasan orang cina dalam mentadbir (atau sebagai pembangkang) adalah tidak ikhlas dan tidak jujur. Mereka boleh berkerjasama dengan UMNO, kerana mereka ada niat yang tidak baik, meraka akan mengambil apa sahaja peluang yang ada untuk terus menekan UMNO bagi memenuhi kehendak mereka.

Dipihak pembangkang pula DAP sebenarnya tidak ikhlas berjuang dengan PKR dan DAP. Cuma dalam kes pembangkang PKR dan DAP saling mencari peluang untuk saling memijak antara satu sama lain, manakala PAS pula (kerana perasaan benci yang teramat sangat terhadap UMNO) tanpa sedar, telah dipergunakan oleh DAP untuk sama-sama berusaha menjahanamkan UMNO, tunggak kekuasaaan orang melayu di Malaysia. Bila UMNO telah hancur, maka mudahlah bagi golongan ini untuk mencatur untung nasib orang melayu di Malaysia tercinta ini.

Dalam keadaan negara demokrasi, dimana kekuasaan politik diperolehi dalam pilihanraya, kita tidak mampu berbuat apa-apa jika akhirnya mereka menang. Ketika itu kita bukan sahaja tidak boleh menyesal, tetapi tidak gunapun mengungkap perkataan 'kesal'.

Orang melayu kena cepat sedar bahawa orang cina boleh bersatu pada bila-bila masa sahaja ketika orang melayu terlalu sukar untuk disatukan. Tengok sahaja dalam bidang apa sahaja, orang cina memang terkenal dengan sikap tolong menolong dan bantu membantu, manakala orang melayu boleh bermusuhan walaupun dalam isu yang paling remeh.

Orang melayu penuh dengan sikap dendam kesumat. Orang melayu terlalu sukar bermaaf-maafan dan orang melayu selalu menyesal kemudian. Kalau tidak, masakan ada peribahasa "menyesal kemudian tidak berguna"

Persoalannya sampai bila orang melayu akan terus berbalah?

3 comments:

kasihibu said...

senario yang menakutkan
tp masih tiada kesedaran
habis macam mana?

DPR said...

PUAK2 YANG MEMENTINGKAN KEDUDUKAN YG STILL DALAM PKR JE YANG KELABU ASAP DUK MENGIPAS PUNGGUNG AL JUBURI...PAS MASIH TERBAYANG LAMBAIAN PUTRAJAYA.

PRU 13 DALAM PENANTIAN, MEMBANTAI AHZAB MALAYSIA

Anonymous said...

maaf. guna satu bukti saje ke : soi lek nak back up namewee-> untuk buktikan semua ni? tak cukup konkrit. matangkan fikiran . terima kasih.

SAHABAT-SAHABAT AM