Wednesday, July 22, 2009

Beng Hock Dan Sebatang Lilin...

Sana sini orang bercerita tentang kematian Beng Hock. Samada di pihak yang pro kerajaan atau pihak yang anti kerajaan BN.

Rata-rata mahukan penyisatan secara menyeluruh dan telus dijalankan. Malah menteri dalam negeri juga berjanji untuk memantau sendiri penyiasatan tentang punca kematian Beng Hock.

Malangnya ada satu pihak, yang awal-awal lagi membuat tuduhan. Ada yang awal-awal lagi menuduh kerajaan tidak telus dan adanya penyembunyain fakta. Malah ada yang sanggup memutar belitkan hukum, semata-mata nak tunjuk dia lah pejuang umat.

Tak pasal-pasal antara orang melayu sendiri bertelagah. Apa tidaknya, ada yang sanggup bertafakur dengan memegang lilin. Ada yang pegang lilin tanda protes atas kematian Beng Hock. Satu pihak kata perbuatan itu salah disisi agama manakala satu pihak lagi kata ianya dibolehkan.

Apapun, nak siasat kes serious macam tu bukan boleh buat sambil lewa. Bukan boleh buat sekelip mata. Kita kena faham, nak siasat orang curi ayam pun bukan boleh main tuduh-tuduh. Tak kan hari ini siasat, hari ini boleh tahu jawapan?

Jadi untuk pastikan siasatan berjalan dengan telus dan tanpa gangguan, biarkanlah pihak polis menyiasat. Lainlah kalau dalam otak kita dah set, tak percaya polis, tak percaya undang-undang. Kalau macam tu susahlah...

No comments:

SAHABAT-SAHABAT AM