Wednesday, December 24, 2008



Bila MB Perak mengumumkan akan menganugerahkan status tanah kepada pemilik kekal, kepada penduduk-penduduk kampung baru (yang majoritinya dalah orang Cina), timbul pertanyaan apakah yang diperjuangkan oleh PAS selama ini.

Majoriti pengikut dan penyokong PAS sebenarnya tidak jelas malah ada yang tidak faham adakah parti PAS yang selama ini mereka sokong sebenar-benarnya penegak keadilan dan pejuang islam yang sebenar.

Hanya kerana bencikan UMNO dan BN, penyokong PAS sanggup menjadi pak turut kepada pemimpin mereka, yang sebenarnya sama juga dengan pemimpin-pemimpin parti politik lain, ingin berkuasa (tidak lebih dari itu).

Bila kuasa sudah ada ditangan, meraka lupa pada asas perjuangan. Mereka ketepikan perinsip yang selama ini mereka laung-laungkan. Menegakkan Islam. Jika dulu mereka tuduh UMNO kafir hanya kerana UMNO berkerjasama dengan MCA dan MIC, tetapi tanpa segan silu mereka kini sanggup bekerjasama dengan DAP yang terang-terang mempunyai idologi yang jauh berbeza dengan mereka. DAP terang-terang menentang penubuhan negara Islam dan juga mempunyai sikip extrimis perkauman yang tebal. Tetapi hanya kerana kuasa, pemimpin PAS mengarahkan pengikut-pengikutnya, pak haji, mak hajjah dan orang-orang yang kononnya lebih islam dari orang islam dalam UMNO untuk memangkah DAP dalam pilihanraya.

Hanya setelah beberapa bulan pemerintahannya, PAS (atas arahan sekutunya dari DAP) telah menganugerahkan tanah-tanah kerjaan kepada golongan yang sebenarnya diketahui oleh mereka dan orang-orang lama di negeri Perak (tentang asal-usulnya). Tidak perlulah kita nyatakan siapakah sebenarnya asal-usul penduduk kampung baru itu, kerana rakyat negeri Perak sendiri sepatutnya lebih mengetahui.

Nasib baik negara mempunya Akta Tanah Negara. Jika tidak, habis lah semua tanah-tanah milik kerjaan diagih-agihkan kepada golongan yang tidak berkenaan.

No comments:

SAHABAT-SAHABAT AM