Monday, December 22, 2008

Tok Dalang Moden


Jika dituduh, dia mesti menafikannya. Jika yang menuduh itu media massa atau orang kenamaan, tindakan mahkamah mesti diambil oleh beliau terhadap pihak berkenaan.

Kenyataan AM bukan media massa dan bukan orang kenamaan, jadi dia tak boleh saman AM.

Semua orang tahu dia lah punca segala-galanya. Orang dah berani buat demonstrasi siang dan malam. Orang dah berani mempertikaikan ketuanan Melayu dan raja-raja melayu. Lebih teruk lagi, dah ada yang berani mempertikaikan agama islam. Siapa lagi kalau bukan si dia inilah dalangnya.

Peranannya serupa macam tok dalang dalam wayang kulit. Golongan berkenaan sudah pasti akan menafikan bahawa mereka itu adalah kulit-kulit lembu yang digerakkan oleh tok dalang. Mereka pasti akan mempertahankan diri bahawa merekalah penegak keadilan, merekalah penegak demokrasi.

Tok dalang ini bukan sebarang tok dalang. Ini tok dalang yang tinggi ilmu politiknya. Bak kata pepatah, baling batu sembunyi tangan. Sedikit pun orang tak tahu bahawa dialah sebenarnya dalang disebalik para demonstrasi jalanan. Dia jugalah dalang disebalik kumpulan hindraf mahupun jerit.

Orang ini tidak ada semangat patriotik. Apa yang dikejar hanyalah kuasa. Dia sanggup buat apa sahaja walaupun terpaksa menggadaikan maruah bangsa dan agama, asalkan mendapat kuasa.

Kerajaan harus berbuat sesuatu. Rakyat harus disedarkan dari terus menjadi mangsa penipuan orang bernama Anwar Ibrahim. Bapak kepada segala tok dalang di Malaysia.

No comments:

SAHABAT-SAHABAT AM