Friday, August 1, 2008

Bersatukah UMNO dan PAS

Pada peringkat awalnya semua kelihatan sangat menarik. Penyatuan orang islam dan melayu. PAS yang selama ini dilihat sebagai parti yang agak extrimis, telah mampu duduk semeja dengan UMNO yang dianggap liberal. Namun demi penyatuan orang islam dan melayu, mereka mampu mengenepikan idologi masing-masig.

Namun lama kelamaan kelihatan seperti ada yang tak kena. Kalau niat dan baik, kenapa harus ada dolak dalik dan tarik tali? Adakah mungkin ada syarat yang dikenakan antara satu sama lain. Maka bila pihak yang satu lagi tidak mahu menunaikan permintaan maka pihak yang satunya mula merasakan harus dikaji semula penyatuan tersebut.

Dalam banyak hal aku lihat UMNO lebih berlebih kurang. Di Perak dan Selangor misalnya, bekas MB sanggup tidak dilantik sebagai exco, apatah lagi sebagai MB. Mereka sanggup mengiktiraf pemimpin dari PAS untuk menjadi MB.

Tetapi kelihatannya PAS seperti sayang untuk meninggalkan PR. Mungkinkah ada arahan dari pihak-pihak tertentu untuk PAS menarik diri dari menyertai pakatan bersama PAS?

Presiden PAS yang terkenal dengan sikap keras hatinya, pada mulanya kelihatan sudah bersedia untuk bersama-sama dengan UMNO, tetapi semalam menolak sebarang usaha kerjasama dengan UMNO dan BN? Kenapa boleh begitu? Adakah kepentingan parti/peribadi mengatasi kepentingan ummah?

No comments:

SAHABAT-SAHABAT AM