Thursday, February 26, 2009

Ibrahim Bin Ali


Namanya cukup sinonim dengan poitik tanah air. Pernah menjadi orang kuat Semangat 46, pernah menjadi menteri kehakiman dan pernah juga menjadi penyokong PAS sehingga ramai orang yang menggelarkannya katak.

Tetapi tak ramai yang boleh membaca pendirian Ibrahim Ali. Seorang yang cukup tebal semangat melayunya dan tidak boleh berkomprmi dalam hal-hal yang melibatkan kepentingan masyarakat, terutamanya orang melayu.

Sebab itu, dikalangan orang UMNO sendiripun ramai yang tidak begitu senang dengan Ibrahim Ali. Dan kebiasaannya orang yang banyak menentang sepertinya memang tidak disukai oleh orang politik (yang sentiasa berdolak dalik)

Tetapi sebenarnya, kita memerlukan lebih ramai lagi orang seperti Ibrahim Ali. Dulu Datuk Shahrir Samad pun seperti Ibrahim Ali juga. Tajam bila menghunus kata-kata dan lantang mengkritk walaupun yang dikritik itu adalah pemimpin tertinggi negara. Malah satu ketika, Tun Dr Mahathir pun pernah dikecam oleh beliau kerana terlalu 'memanjakan' Anwar Ibrahim dan akhirnya memecatnya ketika Anwar telah menjadi 'kodok naik junjung'. Cuma sekarang Shahrir nampaknya lebih cool, mungkin sebab selesa dengan kedudukannya sebagai menteri.

Orang PAS mungkin tidak sedar bila membenarkan Ibrahim Ali bertanding menggunakan tiket PAS semasa pilihanraya ke-12. Jika Ibrahim Ali sememangnya boleh bersetuju 100% dengan idologi PAS, lebih baik dia menjadi ahli PAS. Sebaliknya di sememangnya telah menyatakan bahawa dia adalah calon bebas, cuma menggunakan lambang PAS. Semasa membenarkan Ibrahaim menggunakan tiket PAS, sepatutnya PAS telah sedar tentang perkara ini.

Sekarang PAS tidak boleh menyalahkan Ibrahim kerana kononnya Ibrahaim selalu mengkritik PAS. PAS sepatutnya lebih terbuk. PAS juga kena akur bahawa pemimpin PAS bukanlah malaikat, yang tidak melakukan kesilapan sehingga tidak boleh dikritik. Ibrahim juga banyak mengkritik dasar-dasar kerjaan BN.

Bagi orang BN (UMNO) yang berhajat menarik Ibrahim untuk menyertai UMNO semula, sepatutnya berfikir dua kali. Rasanya lebih baik Ibrahim menjadi calon bebas, kerana dia bebas mengeluarkan pendapat tanpa terikat dengan mana-mana parti. Itu bukan bermaksud Ibrahim Ali tidak ada perinsip, tetapi itulah sebenarnya pemimpin rakyat. Berani berkata kerana benar. Bukan cakap untuk membodek ketua atau untuk menjatuhkan orang-orang tertentu.

Syabas Ibrahim Ali

No comments:

SAHABAT-SAHABAT AM