Wednesday, July 2, 2008

Cerita Singh

Aku tak tahu samada singh ni sebenarnya dari keturunan orang india atau bukan, tapi aku rasa bukan kut, kerana bahasa percakapan, budaya dan agama mereka berbeza.

Kat Malaysia ni aku suka ikut perkembangan dua orang singh. Sorang bernama Karam Singh Walia yang siang malam memperjuangkan alam sekitar dan hebat dengan pantun dan bidalan, dan seorang lagi Karpal Singh, ahli parlimen dan seorang pengamal undang-undang yang sentiasa bikin panas kat Parlimen.

Sebenarnya dari dulu masyarakat singh ni memang sungguh popular walaupun bilangannya terlalu sedikit di Malaysia ni. Bila sebut jaga, mesti singh, bila tunggu roti mesti singh, bila tunggu susu singh gak. Malah banyak lagu2 jenaka dan cerita2 mengusik selalu dikaitkan dengan singh.

Sekarang singh tidak lagi jadi jaga. Ramai jaga sekarang ni orang melayu (atau org mynmar) Kalau dinegara-negara lain, masyarakat minoriti mcm ini sudh tentu terabai atau memang sengaja dipinggirkan. Tetapi di Malaysia, kerajaan kita mempunyai sikap kesama rataan kepada semua warganya.

Dulu kita selalu dengar peribahasa 'dah bagi betis nak peha'. Mungkin Karam Singh Walia boleh terangkan dengan lebih lanjut maksut peribahasa tu. Dalam apa juga keadaan, baik dalam berkawan dan bermasyarakat biasanya kalau kita buat baik pada org tu, mereka akan ambik kesempatan dan berlebih-lebih. Kalau di negara lain, golongan minoriti macam ni, bukan sahaja tak berpeluang mempunyai wakil dalam parlimen, malah hidup mereka terseksa dan teraniaya.

Di Malaysia, bukan sahaja mereka bebas bersuara, ada wakil di parlimen, tetapi malangnya mereka ini dah lebih sudu dari kuah. Mereka bukan sahaja tak menghormati tuan negara ini, malah bertindak seolah-olah penduduk asal negara ini merempat di negara mereka.

Dalam masa org melayu masih mengamalkan budaya bertolak ansur, hormat menghormati, menjaga hati bangsa sendri dan hati bangsa-bangsa lain, ada sejenis bangsa ini telah bertindak biadap bukan shaja kepada org melayu malah kepada agama dan raja-raja org melayu. Malah kadang kala terfikir, kalau yang nak biadap atau kurang ajar tu, kalau bukan bangsa melayu sendiri, yang paling wajar rasanya ialah org cina dan india. Kerana dua bangsa inilah yang sama-sama membangunkan Malaysia bersama org melayu, walaupun hakikatnya bangsa melayu terlebih dahulu bertapak di Malaysia. Tetapi atas sebab-sebab tertentu, org melayu terpaksa menerima org india dan cina sebagai sebahagian dari warga negara ini. Itulah antara jasa org melayu yang terpaksa dibayar oleh org india dan cina, dengan menghormati ketuanan melayu di Malaysia.

Malangnya sekarang ini, yang lebih biadap, yang lebih kurang ajar dan kurang asam ialah bangsa singh. Walaupun aku tetap hormati Karam singh, dan juga Sarbegeth Singh yang sibuk dengan my teamnya tu. Yang lebih menyakitkan hati, singh ini kalau bercakap lebih cenderung untuk memperkecil kecilkan org melayu malah sanggup hina dan bercakap benda yang sinis tentang hak org2 melayu. Aku tidak pasti, sejak bila pulak sejarah penempatan bangsa singh ini di Malaysia.

Kenapa leh jadi macam tu? Sebabnya org melayu juga yang memberi laluan kepada mereka. Org melayu juga yang bersekongkol dan mengundi mereka sehingga mereka begitu lancang dan biadap. Dari dulu org melayu diajar supaya hormat pada tetamu. Jika ada tetamu datang rumah, kita akan suruh tetamu tidur dalam bilik kita, dan kita tidur diluar. Kalau bercakap kena berlapik. Kalau bercakap dengan org bangsa lain, seboleh-boleh kita bengokokan lidah kita, supaya pelat macam lidah org bangasa lain yang susah menyebut perkataan melayu. Tetapi dalam kes singh ini, kita bukan sahaja membuat benda yang telah diajar oleh org terdahulu, tetapi kita benarkan bukan sahaja peha kita, malah tengkok kita dilapah oleh mereka. Sampai bila perkara ini akan berterusan? Apa agaknya akan berlaku jika singh ini dibenarkan berada di tempat yang lebih tinggi dari sekarang? Fikir-fikirkan lah..

1 comment:

orang said...

Salam.
Jgn la kita salahkn kengkawan singh kita ni. Mungkin kita boleh tanya, kengkawan kita 'tuan' di negeri kita ni. Dah durang pun suka dgn singh ni...hah sekarang rasakanlah. Tengok Gobind Singh ari itu, siap menyala mata dia marah2kn Speaker DR. Esoknya, Speaker maafkn...baik hati kannn!

SAHABAT-SAHABAT AM