Monday, July 7, 2008

Mubahalah lah..

Nampaknya keadaan semakin kalut. Tak nampak pun lagi jalan penyelesaian. Pihak polis sibuk mengumpul bukti untuk mebawa kes ke mahkamah, walaupun aku pasti penyokong-penyokong PKR tidak akan percaya apa juga keputusan, melainkan keputusan itu memihak kepada mereka. Tidak pasti bila kes ini akan disebut di mahkamah.

Bila mufti Perlis mencadangkan supaya kedua pihak bermubahalah, aku merasakan ada baik dan tak baiknya. Yang tak baiknya mestilah kerana ianya nanti akan mengaibkan bukan sahaja org yang terlibat, malah ianya juga turut mengaibkan keluarga mereka. Aku tak takut langsung jika nantinya Saiful dan keluarganya mendapat aib kerana fitnah yang dia lakukan, kerana org tak kenalpun siapa Saiful tu, tetapi yang aku amat takut jika nantinya Anwar yang terkena sumpahan itu. Kasihan pada isterinya dan kasihan pada anak-anaknya. Aib seluruh dunia.

Malangnya dalam keadaan sekarang, bila sumpah dianggap sebagai bahan mainan, nama Allah dipermainkan begitu rupa dan fitnah sudah menjadi ulam-ulaman tanpa takut kepada lahanat Allah, aku rasa kita semua kena setuju bahawa kedua mereka mesti bermubahalah.

Kita tak dengar lagi koman dari Saiful samada dia sanggup bermubahalah, tetapi yang nyata komen Anwar telah kita dengar. Dia berkata insyaAllah dia sanggup tetapi dengan syarat-syarat tertentu. Yang pertama hari tu dia kata dia sanggup, asalkan dia diberitahu apakah motif tuduhan yang dibuat oleh Saiful (?). Kemudian hari ini dia kata dia sanggup asalkan dihadapan alim ulamak dari dalam dan luar negara. Disamping itu dia kata, dia dah tanya ramai ulamak, tetapi mereka (ulamak) tak benarkan dia bermubahalah.

Kita kena sedar, ramai yang tak setuju dengan mubahalah. Malah pengarah JAKIM pun nasihatkan supaya tidak diadakah mubahalah. Apakah maksudnya? Sebenarnya mereka tidak mahu ada org akan mendapat aib dari bala yang Allah turunkan kepada org yang bemubahalah jika didapati mereka itu berdusta. Alim ulamak tidak mahu semua itu berlaku, bukan kerana nak lindungi sesiapa. Tetapi kesempatan ini seperti biasa telah digunakan oleh Anwar untuk kepentingan politiknya. Dia kata ulamak yang tak bagi dia bermubahalah bukan dia yang tak nak.

Tetapi dalam keadaan politik semasa di Malaysia, hendak tak hendak mubahalah mesti dilaksanakan. Jika tidak org melayu akan terus berpecah belah. Fitnah akan terus berleluasa. Biarlah seorang Anwar atau seorang Saiful mendapat bala dari Allah dan biarkan lah meraka dan keluarga meraka mendapat aib. Sekurang-kurangnya kebenaran dapat ditegakkan di dalam keadaan dimana ramai org tidak percaya lagi kepada keadilan di Malaysia. Disamping itu juga, dengan mubahalah ini, tidak ada lagi org yang akan berani buat fitnah selepas ini, kerana takut akan menerima bala yang telah ditimpakan kepada org yang bersalah dalam kes liwat ini.

No comments:

SAHABAT-SAHABAT AM