Tuesday, July 15, 2008

Debat

Hari yang dinantikan telah pun tiba. Hanya tunggu masanya sahaja perdebatan antara DSAI dengan Datuk Sabree Chek akan berlangsung di Dewan Bahasa Dan Pustaka jam 9.00 malam ini.

Semua pihak seudah semastinya tertunggu tunggu detik itu. Bagi pihak yang menyokong DSAI sudah pasti mereka berkehendakkan DSAI akan dapat membuat pukulan KO kepada Datuk Sabree manakala penyokong kerjaan pula berharap Datuk Sabree akan dapat menjaga maruah kerjaan disamping dapat menjelaskan sejelas-jelaskan tentang faktor kenaikan harga minyak yang selama ini dikeluhi oleh majoriti rakyat.

Sudah pasti malam ini, segala rancangan yang biasa menjadi top ranking akan ketinggalan kerana majoriti rakyat akan berpusu-pusu di hadapan tv masing-masing untuk melihat siaran yang julung-julung kali seumpamanya, pernah ditayangkan di station tv.

Walaupun tiada hadiah akan diberikan, dan tiada undian sms akan dilakukan untuk menentukan pemenang, tetapi kesan dari debat itu dirasakan amat mendalam sekali jika kedua-dua pihak dapat merungkaikan dan membahaskan isu berkenaan harga minyak ini berpandukan fakta dan bukan emosi semata-mata.

Diharapkan selepas ini, setidak-tidaknya rakyat akan faham kenapa harga minyak dinaikan. Protes memang boleh protes, tetapi yang lebih penting dari itu kita hendak tahu kenapa harga minyak naik. Kenapa tidak turun. Dan kenapa pulak Anwar kata dia boleh turunkan harga minyak sehari selepas jika ditakdirkan PR memerintah.

Tetapi yang menjadi persoalan sekarang, akan hadirkah Anwar ke majlis debat itu? Sama-samalah kita tunggu dan lihat. Tetapi kalau tanya aku, persent untuk majlis itu menjadi kenyataan adalah amat nipis kerana pada firasat aku DSAI tidak akan hadir. Mungkin aku silap...tapi tunggu lah..

No comments:

SAHABAT-SAHABAT AM