Tuesday, November 3, 2009

Sabotaj Atau Memang Itu Kenyataannya?

Kisah Dr Asri lagi.

Macam-macam tanggapan dibuat atas penahanan bekas mufti Perlis itu. Bagi AM, sebenarnya ini memberi maksud pegawai-pegawai kerajaan (tak kiralah pegawai dibawah kerajaan BN atau kerajaan yang diperintak PKR) masih keliru dengan tugas dan amanah diberikan. Macam orang mengigau, tidak tahu apa yang dicakap dan dilakukanmya sendiri.

Apapun AM tertarik dengan fahaman orang politik, terutamanya pempimpin muda PAS Al Tantawi, Nasarudin Hassan yang AM petik dari Paradigma.com

[Nasrudin juga hairan dengan penahanan malam tadi kerana selepas Kerajaan Selangor diambil alih oleh Pakatan Rakyat, kebebasan para penceramah dan pendakwah agama sudah banyak berubah berbanding sebelum Mac 2008.

Bahkan, katanya, beliau sendiri pernah dihubungi JAIS yang telah menjemput beliau agar menghadiri sesi temu duga bagi mendapatkan tauliah.

Oleh itu, Nasrudin nyata tidak dapat menyembunyikan kebimbangan betapa kemungkinan wujud tindakan sabotaj dari unsur-unsur sekitar JAIS terhadap kerajaan negeri dan Exco Agama negeri]

AM tak mahu ulas tentang tanggapan 'sabotaj' itu, sebaliknya AM tertarik untuk memperkatakan tentang "kebebasan penceramah dan pendakwah agama sudah banyak berubah berbanding sebelum Mac 2008"

Sekarang baru tahu kan? Kalau dulu masa BN yang perintah, mereka berceramah siang dan malam, tanpa mengira hujang dan taufan, ceramah tetap ceramah. Lawan tetap lawan.

Setelah diberi kuasa oleh rakyat, mereka masih mengigau. Mereka tak tahu yang mereka adalah pemerintah dan bukannya pembangkang lagi. Malangnya tindakan mereka dan mentaliti mereka masih seperti sebuah parti pembangkang. Mereka teruskan berceramah dan berpolitik. Siang dan malam.

Kalau dulu jika tidak diberi permit oleh pihak polis, mereka tuduh polis anjing kerajaan. Malah banyak ceramah yang mereka adakan tanpa mendapat permit. Polis hanya tutup mata, asalkan tidak berlaku kekecohan tak mengapalah.

Sekarang kata Al Tantawi, kebebasan pendakwah dan penceramah malah semakin sukar dibawah kerajaan mereka, sedangkan sepatutnya mereka boleh menjadi 'raja segala raja'. Kalau dah orang JAIS pun orang meraka, mana mungkin ada sabotaj? Lainlah jika sabotaj dari kalangan mereka sendiri.

1 comment:

siput_uda said...

betul tu..setuju sangat.. lain la kalau antara mereka sendiri memang semua berebut kuasa.. tu yg jadi camtu tu..

SAHABAT-SAHABAT AM