Thursday, November 26, 2009

UMNO Derhaka?

Dalam blognya, Mahfuz Omar mengingatkan kerajaan pusat yang diterajui UMNO agar mendengar nasihat Timbalan Yang Dipertuan Agong yang mahu kerajaan pusat bekerjasama dengan kerajaan negeri Kedah.

Mahfuz Omar menulis,
"Tindakan Sultan Kedah mahu supaya kerajaan pusat berkerjasama dengan kerajaan Kedah membayangkan rasa tidak puas hati baginda terhadap sikap enggan berkerjasama itu."

"Mesti diingat bahawa luahan rasa tidak puas hati Sultan Kedah terhadap tahap kerjasama kerajaan pusat itu hakikatnya merupakan titah Timbalan Yang di-Pertuan Agong kerana Sultan Kedah kini adalah Timbalan Yang di-Pertuan Agong.

"Kerajaan pusat diterajui oleh Umno yang mendakwa memperjuangkan bangsa Melayu dan kedaulatan raja-raja Melayu. Jika kerajaan pusat membelakangi titah baginda, ia boleh dianggap penderhakaan kepada Timbalan Yang di-Pertuan Agong."

AM tidak mahu mempertikaikan tentang perkataan 'derhaka' itu, kerana bila teguran dari Sulatan/Raja agar pemimpin politik jangan memperalatkan agama, agar orang melayu jangan bersengketa dan sebagainya, pemimpin seperti Mahfuz Omar akan berkata, Sultan telah diperalatkan oleh UMNO. Bila komen Sultan terkena batang hidung UMNO, pandai pulak dia sebut perkataan 'derhaka'.

Kemakmuran dan kesejahteraan rakyat di sesebuah negeri adalah tanggung jawab kerajaan negeri yang mentadbir negeri berkenaan. Bagaimana kerajaan negeri mengurus ekonomi negeri, juga adalah dibawah bidang kuasa kerajaan negeri. Jika kerajaan negeri perlukan seorang panasihat ekonomi untuk menolong meringankan bebanan Menteri Besar mentadbir, itu juga adalah hak kerajaan negeri.

Akhirnya nanti, apa yang lebih utama ialah bagaimana keberkesanan pentadbiran kerajaan negeri itu boleh memberi menafaat kepada rakyat negeri tersebut.

AM tidak nampak bahawa penubuhan Jabatan Pembangunan Persekutuan di negeri yang ditadbir oleh Pakatan Pembangkang, sebagai satu tindakan 'tidak bekerjasama'.

Perjuangan UMNO adalah perjuangan untuk rakyat, bukan perjuangan untuk kerajaan negeri. Itu jelas.

Rakyat yang keliru telah memilih parti pembangkang semasa pilihanraya. Kerajaan persekutuan tidak boleh mendera rakyat yang tidak menyokongnya. Bantuan yang sepatutnya diberi kepada rakyat perlu diagihkan seperti sepatutnya.

Dalam politik yang penuh dengan penipuan dan tipu muslihat, tidak mungkin kerajaan persekutuan memberikan bantuan yang sepatutnya diberikan kepada rakyat, kepada kerajaan negeri yang dikuasai oleh pembangkang. Jika ini dilakukan, sudah pasti kerjaan negeri akan memberitahu rakyat bahawa itu semua adalah bantuan kerajaan negeri. Jasa kerajaan persekutuan akan lenyap begitu sahaja.

Tambahan pula, sekarang ini tidak ada parti politik yang boleh mengaku mereka lebih bersih dari orang lain. Ditakuti nanti, bantuan yang hendak disampaikan kepada rakyat, tidak sampai seperti yang diharapkan.

Kerjasama antara kerajaan persekutuan dan kerajaan negeri boleh dibuat dalam bentuk lain. Melalui grant tahunan, kerajaan persekutuan tetap memberikan bantuan kepada kerajaan negeri, walaupun negeri itu diperintah oleh parti pembangkang. Dan kerajaan persekutuan tidak pernah memotong grant itu hanya kerana negeri berkenaan diperintah oleh pembangkang.

Selain dari itu, kerajaan negeri juga sepatutnya tidak melengah-lengahkan pengambilan tanah yang hendak dilakukan pembangunan, seperti yang berlaku di Pulang Pinang sedikit masa dulu. Program-program yang dilakukan oleh kerajaan persekutuan, seperti latihan khidmat negara dan Kursus Biro Tatanegara yang telah sejak sekian lama berjaya dilaksanakan, janganlah dihalang semata-mata kerana fahaman politik yang sempit.

Sempena hari raya aidiladha ini, pemimpin parti politik hendaklah berkorban sedikit dengan mengutamakan keperluan rakyat dari kepentingan diri sendiri. Selama ini rakyat sentiasa berkorban (dan terkorban) kini masanya pemimpin-pemimpin seperti Mahfuz Omar kena berkorban.

Rakyat perlu diutamakan.

1 comment:

aminlandak said...

apa2 pun am...
kerja lah...tp kalu ader masa g ler mayang raye heheh..
apa2 pun.semoga murah razeki hehe..
slamat ari raya

SAHABAT-SAHABAT AM