Wednesday, December 9, 2009

Pakatan (sebahagian) Rakyat Malaysia


Dikhabarkan satu konvensyen PR akan diadakan pada 19hb December 2009 di Shah Alam. Antara lain ianya sebagai satu titik mula penggabungan tiga parti, PKR, PAS dan DAP.

Bila AM lihat logonya, kelihatan hanya 'pecahan logo PKR' (logo mata). Manakala loga DAP dan PAS tidak kelihatan langsung. AM cuma dapat melihat logo dengan satu warna (orange). Jadi tak dapat nak komen tentang warna yang melambangkan warna rasmi setiap parti dalam Pakatan Rakyat Malaysia (PRM)

Dari segi nama, ianya lebih mirip kepada nama Parti Rakyat Malaysia iaitu parti yang bergabung dengan parti keADILan dan membentuk Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Nampaknya dari segi logo dan nama, PKR telah mendominasi parti yang akan menjadi pesaing kepada BN pada pilihanraya ke 13 nanti.

Dari ciptaan logo, dengan tiga anak bulan yang bersambung antara satu sama lain, membentuk satu bulantan, ianya mungkin menggambarkan tiga parti yang bergabung (PKR, PAS dan DAP) atau mungkin menggambarkan maksud tiga bangsa utama Malaysia (Melayu, Cina dan India)

Jika ianya melambangkan jumlah parti gabungan, bermaksud PRM tidak bersedia untuk menerima parti lain sebagai salah satu parti gabungan dalam PRM. Sebaliknya jika ia memberi maksud tiga bangsa utama di Malaysia, AM terfikir apa perasaan keluarga Singh dalam DAP yang cukup lantang itu bila bangsanya diketepikan begitu sahaja?

Apapun, sekali pandang macam logo hari kebangsaan pun ada..:)

2 comments:

dakwat-merah said...

tp kalu apa yang d.m tgk lah..

logo pkr dan pas tuh nampak mcm mata.
dan dap tuh tgh2 mcm hidung.
so mata hanya melihat..
hidung yang bernyawa..takder mata leh hidup.takder nyawa???
arap2 paham...
heheh

ketak pulak logo dap kat tgh2 n pas n pkr kat tepi...
mcm pkr dgn pas ni backup dap.
slalunyer boss je duk tgh ank buah duk tepi...
tuh apa yang saya paham lah dgn logo tuh...

future phenomenon said...

salam ziarah, jika mahu mengetahui rahsia nusantara, islam dan kebangkitan akhir zaman sila mengunjungi www.nusanaga.blogspot.com

SAHABAT-SAHABAT AM