Monday, August 3, 2009

Suka-suka, Kebiasaan, Budaya

Itulah yang boleh diperkatakan tentang kecenderungan berdemostrasi yang seakan-akan menjadi kebiasaan di negara ini yang tidak menjadi perkara yang lazim pada masa dulu.

Dahulunya di negara barat, kemudian menular di Asia Tenggara dimulakan di Philippines, membawa ke Indonesia kemudian ke Thailand dan sekarang di Malaysia. Seorang demi seorang pemimimpin digulingkan dengan cara demostrasi. Yang terbaru dan belum ada kesudahannya di Thailand. Tetapi adakah kesudahannya? Adakah kita ingin melihat perkara yang sama berlaku di Malaysia?

Untuk mengelakkan perkara ini menjadi budaya barau di Malaysia, pihak berkuasa terutamanya polis perlu bertindak lebih agrasif kepada pendemostrasi ini. Cari petualangnya, cari orang yang baling batu sembunyi tangan. Cari sampai ke lubang cacing. Bukan dengan cara bertahan seperti yang dilakukan sekarang. Semburan air dan gas pemedih mata sudah jadi bahan permainan bagi mereka. Mereka tak hairan pun.

Penyokong pembangkang kena ingat, penyokong kerajaan lebih ramai dari mereka. Jika meraka berkehendakan kerajaan yang ada dan pemimpin yang ada sekarang digulingkan dan ditukar dengan pemimpin mereka dengan cara demostrasi, maka percayalah situasi yang sama juga akan berlaku bila ditakdirkan perkara itu benar-benar belaku. Rakyat pro kerajaan akan bangun meniru cara pengikut parti pembangkang, berdemostrasi. Akhirnya sampai bila perkara ini akan berkesudahan?

No comments:

SAHABAT-SAHABAT AM