Thursday, September 10, 2009

Kit Siang Bimbang, Mustafa Ali Yakin..

Begitulah senario yang berlaku dalam pakatan pembangkang. Nampak macam gah, macam mereka mewakili suara majoriti rakyat Malaysia. Tetapi cantik diluar, berulat di dalam.

Bukan sahaja mereka tidur dalam satu bumbung 'yang tidak berpaku', mereka tidur dalam satu kelambu malah tidur dalam kain sarung yang sama. Malangnya mimpi sentisa berlainan dan niat mereka semua tak sama.

Semalam Lim Kiat Siang berkata, berikutan dengan perkembangan di negeri-negeri yang diperintah pembangkang, beliau meluahkan kebimbangan bahawa pakatan pembangkang akan pecah juga akhirnya. Tetapi Setiausaha Agong nampaknya lebih berjiwa besar. Beliau mengakui bahawa PR adalah 'pakatan yang longgar', tetapi apa yang harus dilakukan ialah perkukuhkannya dan bukan menjangkaan ianya akan berpecah.

Belum apa-apa, kalau UMNO/BN yang kata mereka akan berpecah tak mengapa juga, tetapi mereka sendiri sudah tahu bila 'due date' kerjasama mereka, malah lebih tepat lagi, mereka mungkin boleh bersedia untuk menempah keranda (walaupun mulut mereka sentiasa berkata akan mengkafankan UMNO pada PRU13)- itulah akibatnya kalau mulut tak diinsurankan. Mendoakan kecelakaan kepada UMNO, tetapi sebenarnya malaikat maut sudah terlalu hampir dengan mereka.

Dalam hal ini nampaknya Kit Siang lebih terror berbanding Mustafa Ali, boleh mengetahui nasibnya dan nasib pakatan pembangkang yang tidak berapa baik. Sekurang-kurangnya pengikut PAS boleh samakan Kit Siang sama level dengan Nik Aziz yang boleh mengetahui siapa ahli syurga dan siapa ahli neraka.

No comments:

SAHABAT-SAHABAT AM