Wednesday, September 30, 2009

Sudah Terhapuskan Dosa Kita Sesama Manusia?


Hari ini 30hab September 2009, bersamaan dengan 11 Syawal 1430. Bermaksud sudah 11 hari kita berhari raya. Bermaksud juga dosa-dosa kita dengan orang yang kita telah mohon maaf terutama dengan ibubapa, sudah pastinya telah terhapus, insyaAllah.

Sebenarnya, seikhlas manakah kita memaafkan orang yang berjabat tangan dan meminta maaf dari kita dan sejauh manakah kita rasa orang telah memaafkan kesalahan kita terhadapnya? Adakah kita benar-benar memaafkan kesalahan orang yang telah memohon maaf atau adakah kerana ianya telah menjadi budaya, bersalaman dan bermaafan di hari raya, maka kita pun berbuat demikian, sedangkan hati kita masih marah dan menyimpan perasaan dendam terhadap seseorang.

AM selalu mendengar kawan-kawan buat kelakar bila buat salah,

"ala tak pe, nanti hari raya boleh mintak maaf"

Bermaksud kita hanya menunggu hari raya untuk meminta maaf, sedangkan kita boleh meminta maaf pada bila-bila masa tanpa menunggu hari raya. Lebih dari itu, adakah kita pasti, kita boleh berjumpa dengan semua orang yang kita rasa, kita telah berdosa dengannya dan meminta maaf? Berapa ramai yang mampu berbuat begitu?

Memohon maaf biasanya dikaitkan dengan kesalahan-kesalahan yang dilakukan secara tidak sengaja. Bagaimana pula jika ianya dilakukan secara sengaja seperti memfitnah dan menghina orang lain?

Kesimpulannya, dosa kita memang tidak boleh dihapuskan sepenuhnya. Yang mampu kita lakukan ialah mengurangkan 'kadar dosa' dan menambahkan pahala. Sedar atau tidak, kemungkinan dalam perjalanan pulang berhari raya, kita juga telah menyebabkan kemarahan pengguna jalan raya yang lain atau telah menyebabkan orang lain kehlangan nyawa kerana kecuaian kita memandu. Macam mana nak minta maaf pada orang yang dah mati?

2 comments:

Anonymous said...

budaya yang buat kita macam tu :)

DPR said...

gambaq 2 saya pun cilok dari urang lain..heh...ka zhafrie rasa salah budaya jugak?...marah la rais yatim...

SAHABAT-SAHABAT AM