Monday, October 26, 2009

Mogok..Mogok..Mogok


Diam tak diam, di Malaysia ini banyak orang berfikir, mogok dan demostrasi adalah jalan mudah menyelesaikan masalah.

Beberapa bulan yang lalu, kumpulan yang menggelarkan diri mereka anti PPSMI (anti pengetahuan Bahasa Bnggeris)telah mengadakan demostrasi jalanan menuntut agar PPSMI dihapuskan. Ahirnya tuntutan mereka didengar oleh kerajaan. Kerajaan akur, dan menghapuskan dasar berkenaan.

Sedikit masa dulu, penternak ayam melambakkan anak-anak ayam mereka di Jabatan Pertanian kerana mendakwa kerugian disebabkan harga ayam jatuh menjunam.

Semalam penanam sayur mengugut untuk melambakkan kobis di hadapan pejabat FAMA kerana mendakwa kerugian disebabkan harga kobis jatuh sehingga 25 sen sekilo. Sekali lagi jangkaan mereka tepat. Kerajaan segera menaikkan harga kobis kepada 75 sen sekilo. Suri rumah yang baru nak senyum kerana harga sayur murah, tak jadi nak senyum.

Persoalannya, betulkah segala permasalahan hanya boleh diselesaikan dengan cara mogok dan demostrasi? Kenapa FAMA tidak menimbangkan sungutan penanam sayur tentang harga kobis berkenaan, sebelum mereka mengancam untuk mogok? Kenapa misalnya, sesuatu dasar itu diperhalusi dengan lebih mendalam sebelum dilaksanakan agar kerajaan tidak dilihat seperti tidak mempunyai pendirian?

Satu-satunya dasar yang dianggap baik oleh majoriti rakyat seperti PPSMI (yang kerajaan juga telah membelanjakan banyak perbelanjaan untuk menjayakannya) telah dibatalkan hanya setelah mendapat tentangan dari orang yang kononnya memperjuangkan Bahasa Melayu. Guru-guru menjadi keliru, anak-murid menjadi kebingungan.

Sepatutnya sebelum melaksanakan dasar berkenaan, kerajaan memaggil NGOs, pejuang-pejuang bahasa, sasterawan dan ahli akedemik tertentu terutama DBP untuk sama-sama membincangkannya sebelum dijadikan dasar. Setelah berpuas hati ianya baik untuk rakyat, maka tidak perlu ada dolak-dalik setelah diperkenalkan.

Kita tidak hendak melihat seolah-olah kerajaan seperti tidak yakin dengan apa yang dilaksanakan. Kita tidak mahu melihat setiap dasar sentiasa berubah mengikut siapa yang menjadi perdana menteri. Jika kerajaan kelihatan seperti mudah menurut dan mudah kalah dengan pendemostrasi, maka satu hari nanti sikap suka mengugut, mendesak dan berdemostrasi akan terus menjadi budaya pihak-pihak yang berkepentingan.

Baru-baru ini AM ada bersembang dengan Bangla pengutip botol dan tin kosong. AM tanya, berapa harga barng-barang tersebut. Mereka kata, dulu boleh tahan mahal sedikit, tetapi sekarang harganya telah jatuh teruk. AM terpikir juga, bagaimana agaknya nanti jika pengutip tin kosong juga berdemostrasi dan mengugut untuk melonggokkan sampah sarap dihadapan pejabat kerajaan kerana membantah harga tn kosong yang jatuh menjunam?

Cuma yang mungkin kita nak tunggu ialah, penjaual-penjual emas melonggokkan emas-emas mereka jika harga emas dunia jatuh. Atau mungkin peniaga roti canai memberi makan percuma kepada pelanggan bila harga minyak dan tepung jatuh. Mungkinkah berlaku?

23 comments:

Anonymous said...

GENG umno kepala lembu dok mogok pijak kepala lembu hang tak cerita ka....?

AnakMerdeka said...

Tu pun sama la jugak, depa pijak kepala lembu agar lembu-lembu yang ada dalam kerajaan Selangor tu sedar yang hidungnya sedang dicucuk dan telinganya sedang dipulas, sedangkan mereka tidak mengerti.

Tetapi mungkin kes ini berlainan, kerana lembut tidak pernah pun tahu yang dirinya itu lembu.

Boleh jawapan tu?

al-fakir said...

SIAPA yg jadi PEMBANGKANG...SAMA AJE PERANGAINYA....

AnakMerdeka said...

Tak juga. PAS selama ini boleh menjadi pembangkang yang baik. UMNO pun pernah menjadi pembangkang di Kelantan walaupun ketika PAS hanya mempunyai kelebihan satu kerusi. UMNO tak buat kecohpun di Kelantan.

Berpuluh tahun PAS menjadi pembangkang tak pernah berlaku seperti apa yang berlaku sekarang.

Sikap tidak bertamadun, hipokrit, riak dan takabur pemimpin PAS haya berlaku dua tiga tahun kebelakangan ini sahaj. Sejak mereka bertuankan Anwar.

Geng_kepala_Lembu said...

Apa yang hang nak benci anuar anuarpun bekas Umno gak....maknanya sama ja acuan dengan hangpa Cuma Anuar ni Lebih bagus sikit dari hangpa pasai dia tak makan rasuah dan dia tahu selok belok umno dulu ni sapa yang kaki rasuah dan kaki kapuk duit rakyat pasai tu la umno marah sangat kat Anuar pasai hangpa tak boleh nak kelintong anuar....

Anonymous said...

"Tu pun sama la jugak, depa pijak kepala lembu agar lembu-lembu yang ada dalam kerajaan Selangor tu sedar yang hidungnya sedang dicucuk dan telinganya sedang dipulas, sedangkan mereka tidak mengerti.

Tetapi mungkin kes ini berlainan, kerana lembut tidak pernah pun tahu yang dirinya itu lembu.

Boleh jawapan tu?"


Sapa yang kena cucuk hidung...? Rakyat selangor la yang kena cucuk hidung kat Pemimpin Umno dulu seperti Khair Toya....Hangpa dok Rampas tanah rakyat dok makan duit rakyat berpuluh juta duk kalut buat Istana masing-masing, Dok Pi Shoping Luar Negara pakai duit rakyat berjuta-juta.....Sapa yang sebenarnya menglembukan rakyat....?

al-fakir said...
This comment has been removed by the author.
al-fakir said...

wakah..wakah...wakakah...hidup seperti lembu..makan,minum,tido,beranak,kenyangkan perut....tak ubah sikit pun macam lembu..lembu baik sikit kot sebab dengan cakap tuan lembu (suruh masuk kandang masuk kandang dll) kecuali lembu takde tuan..he3...manusia yg tidak dgr cakap tuan (Tuhan) maka memang teruk lebih drpd lembu...heee3

AnakMerdeka said...

Apa yang kalut. Macam mana rakyat boleh kena tarik hidung? Orang yang kena tarik hidung itu ialah pemimpin PAS, yang diliwat hidup-hidup oleh Anwar.

Anwar tu saki baki UMNO. Memang Anwar itu acauan UMNO. Macam juga buat kueh, acuannya sama, tetapi Anwar dah jadi kueh yang 'bantat', tak boleh dimakan.

Bila kena buang dari UMNO, PAS kutip kueh bantat itu, dan di sembah.

Kalau setakat nak cerita orang pergi luar negara shopping, beli kasut, beli gincu, beli pengetip kuku, beli itu beli ini, hangpa cerita la ngan Nik Aziz. Mesti dia cepat-cepat percaya dan minta mesyuarat agung luar biasa diadakan.

Silap-silap hangpa satu semenanjung ni pun tak habis jelajah lagi, tak perlulah cerita pasal orang pergi luar negara shopping. Nampak ke? Tahu ke luar negara tu kat mana?

Pas ni bagilah hujah yang susah sikit AM nak ketis balik...

al-fakir said...

AM kata:Bila kena buang dari UMNO, PAS kutip kueh bantat itu, dan di sembah..

salam AM, please jaga kalam...sembah-sembah ni..hnya utk TUHAN je...bahaya kata kt org sembah orang..mcm org tu mengkafirkn org plak..hee bahya..jgn jadi spt segelintir penyokong2 PAS yg fanatik dan jahil agama.....mengkafirkan UMNO...rosak akidah....urusan IMAN/ISLAM adalah urusan Allah namun jika lisan dan perangai terang-terang menghina ALLAH dan RASUL...halal darah mereka...

http://catatanhamba.blogspot.com

Geng_kepala_lembu said...

AM....
Hang ada bukti ka pemimpin pas di liwat oleh anuar...? kalau tak dak bukti namanya fitnah.....
Kalau hang pi shoping Luarq negara pakai duit mak bapak hang tak dak sapa nak bising tapi kalau pakai duit rakyat tu yang masalahnya.....kalau tak caya tanya abang Toyo hang dengan bini dia.....? sampai jam tangan pun nak beli pakai duit rakyat......

AnakMerdeka said...

Al-Fakir, tepat dan jitu kenyataan tuan, SEMBAH HANYA UNTUK TUHAN.

Masalahnya puak depa dah jadikan Nik Aziz macam tuhan (dan kelakuan Nik Aziz pun dah macam dia tuhan - bukankah dia boleh tahu siapa masuk syurga siapa masuk neraka?)

Jadi Al Fakir, tolong sama nasihatkan puak PAS, agar jangan 'sembah' Nik Aziz dan Anwar Ibrahim.

Pst..bila AM cakap sembah, bukanlah bererti mereka bakar colok dan angkat tinggi-
tingga kemudian goncang depan Nik Aziz dan Anwar.

Bila dah anggap Nik Aziz tu maksum, segala katanya ibarat wahyu, bukankah seperti nak anggap Nik Aziz sebagai tuhan? Cuma mungkin sembah je yang belum dilakukan.

AnakMerdeka said...

GKP susahlah kalau tuan hamba tak tahu bahasa kiasan.

Kalau orang kata 'melacurkan bahasa' adakah bermaksud kita 'kangkangkan bahasa' dan suruh orang 'tala' dia, kemudian ambil duit?

Emm, kalau macam ini, nampaknya kita kena buka kelas bahasa dulu sebelum kita buka blog.

Sebenarnya AM memang tunggu penyokong PAS tanya AM, "ada bukti ke"?

Jadi jawapan AM, kalau rasa marah bila orang tuduh, maka sama jugalah perasaan orang lain bila kita tuduh macam-macam.

Dahsyat juga GKL, sampai bini Khair Toyo beli jam pun GKL tahu? Jam jenis apa agaknya? Warna gold ke? Tali kulit ke guna rantai? :) Berapa harga dia beli tu? Duit rakyat mana yang dia ambil beli jam tu? Ada ke bukti?

AM cuma nak beritahu, dulu masa AM sokong PKR, AM hina dan tuduh Tun Dr Mahathir macam-macam. Tetapi bila AM dah boleh fikir yang mana betul dan yang mana salah, AM rasa menyesal. Tuhan menyebelahi AM kerana dapat cium tangan DR Mahatir dan minta maaf. Bukan mudah dalam jutaan manusia kat Malaysia ini, kita berpeluang seperti yang AM perolehi.

Ingat, dosa kita dengan tuhan paling mudah diampunkanNya, tetapi dosa kita dengan manusia, selagi kita tak minta maaf dengan orang yang kita fitnah tu, Allah tidak akan ampunkan.

Terserahlah pada hangpa. Ramai alim ulamak dalam PAS yang boleh nasihat hangpa.

konek said...

Our current malay generation is racist now because they desperately want to hang on to privileges which I frankly believe it slowly causing the malay race to rot away and become a pathetic race on crutches dependent.

I think that malays are the most stupid idiots on earth - they might have big sized bodies bud in their heads, but they have puny brains.

Thus coming to the conclusion that they are the most stupid black blocks on earth - they are coloured black and stink like a garbage dump.

Does malays ever think twice about their religious? What if yours believe is not what you think!

You malays will rape anybody just for sexual pleasure. You didn't read about the malay who raped his own sister?

Not only that! They yell 5 times per day and expect to go to heaven! After committing so many sins like steal, rape, killing!

Malays are so stupid that deserve to be robbed by their own government. They in fact deserve to be raped as well. Maybe we were better off as British rule Malaysia after all.

Malays are jealous of Chinese, that is why they hate them. Americans are not jealous of Chinese, because they don't need tongkat. They buy a lot of Chinese goods. If they hate, they would have boycott the products. Bodoh!

Oh! Bodoh! Only blind man needs tongkat.

If Americans don't hate the malays, why is there so much bad press against Mahathir when he scolded the Americans? You malays are brainless and never read the newspaper. Everyday special rights here and there……….still like your tongkat so much!

You go to American embassy and see which country now is blacklisted? Did they blacklist Taiwan, Singapore, Hong Kong?

Even the Japanese look down upon the malays because they are just a bunch of fool, corrupt, lazy person who feed on the Chinese income tax for their existence.

The malays want to produce as many pig babies as they want, but doesn't teach them what is honesty, hardworking, civilisation!

al-fakir said...

AM kata:Masalahnya puak depa dah jadikan Nik Aziz macam tuhan (dan kelakuan Nik Aziz pun dah macam dia tuhan - bukankah dia boleh tahu siapa masuk syurga siapa masuk neraka?)
sya berkata:Apa bukti penyokong Nik AZIZ dianggap sbg Tuhan?salah ke sami'na wa ata'na(dengar dan taat pd "pemimpin" selagi pemimpin tidak melakukan maksiat)?Ambil kt mana "statement" nik aziz kata pangkah PAS masuk SYURGA?dari UTUSAN?BERITA HARIAN?TV3?TV RTM?...seban saya nasihatkan p ambik cuti sekali seminggu dn dengar sekali syarahah kitab dgn beliau sekali di Kota Bahru..bkn dgr dr jauh dan mulut orang..p dgr sendiri...)

AM berkata: Jadi Al Fakir, tolong sama nasihatkan puak PAS, agar jangan 'sembah' Nik Aziz dan Anwar Ibrahim.
saya berkata:insyaAllah...nasihat saya sentiasa kepada penyokong PAS yg masih jahil agama.

AM berkata:Pst..bila AM cakap sembah, bukanlah bererti mereka bakar colok dan angkat tinggi-tingga kemudian goncang depan Nik Aziz dan Anwar.
Saya berkata: ayat itu mengambarkannya begitu kecuali diletakkan tanda "sembah"..itu adalah nampak kiasannya...

AM berkata :Bila dah anggap Nik Aziz tu maksum, segala katanya ibarat wahyu, bukankah seperti nak anggap Nik Aziz sebagai tuhan? Cuma mungkin sembah je yang belum dilakukan.
Saya berkata: saudara AM, dirimu belum tahu apa itu perjuangan ISlam dan apa yg wajib dibuat bila baiah(perjanjian) diri utk mewakafkan diri bg memperjuangkan dan meninggikan agama Islam. Konsep ini belum kamu ketahui..wala' pd pimpinan menjadi tonggak kepada sesebuah organisasi jamaah....bila taat kepada pemimpin maka bukan bermakna pemimpin itu maksum atau Tuhan tetapi konsep ketaatan kpd pemimpin menjadikan sesebuah organisasi itu kuat dan berjaya. Inilah kekuatan PAS yg saya lihat...amat kurang sekali pemimpinnya lompat parti.....jika ada sila senaraikan….
Renunglah firman Allah dlm surah An-Nisa: 59 : "Hai orang-orang yang beriman, taatilah Allah dan taatilah Rasul (Nya), dan ulil amri (pemimpin) di antara kamu...". apa makna sebenarnya ulil amri sila ke http://media.isnet.org/isnet/Nadirsyah/ulilamri.html. Pendokong PAS faham dan amalkan apa itu wala’ pd pimpinan parti.

So, jgn salah faham tentang ketaatan mereka kepada Nik Aziz sebab itu adalah pemimpin dan idola mereka yang setakat ini dilihat masih mentaati Allah dan Rasul serta mempunyai tauladan kehidupan yg baik dan dia memperolehi isteri,anak-anak serta anak murid yang taat pada Allah….


http://catatanhamba.blogspot.com

vesewe said...

Islam in Malaysia is suppressing humanity, dignity and desire of a normal human being.

Islam in Malaysia is causing trouble to non-Muslims who goes about their everyday life to do what any other normal human being on earth are doing.

Islam in Malaysia does not respect traffic law when Muslims can park their cars all over the road and cause inconvenience to everybody.

Islam in Malaysia does not contribute to the progress of the malay race and any other race in Malaysia.

Islam felts threaten in Malaysia, when nobody actually gives a damn about them.

fargowin said...

F***k Muslims and all malay pig in Malaysia.

I feel ashamed to call myself a Malaysian nowadays because you malay pig are making us losing our pride day by day by corrupting the once dignified image of this country, you know Malaysia is now a laughing stock among the non-Muslim countries in the world!

People despise this country still protecting the lame lot and not doing anything to improve the deteriorating situation, still practising double standards among its own people, still expelling the non-malay genius to other countries, still depriving the rights and benefits of other races to its own race, still criticize and blame the Chinese for their minority poverty.

Hey, what is wrong with you malay pig? Haven't you fed yourself enough with the loots yet? Still want more? What a worthless thieves bunch!

You malay pig are worse than a maggot. We need a leader not a faggot to rule this country. Get lost you freak!

For all the bad things you stupid melayu babi say about the Chinese, when you are in trouble and big shit, what do you do?

You come crawling back on your knees to the Chinaman to help you, because you can't trust all your malay pig who are sodomy rapists, incest culprits, drug addicts.

Without the Chinese, you malay pig will still live on trees, swinging from tree to tree like monkeys, or forages on the ground by your 4 legs to eat all the shit.

You malay pig are a truly ungrateful lot - the minute all the Chinese leave Bolehland - you malay pig will collapse into the sea and die - that is your destiny!

I think the problem of malay pig race is their culture - it is in born in their gene - nowhere in the world that you will see affirmative action is focusing on the majority because it is always the minority that need the protection.

Worst, the minority in Malaysia has been systematically marginalized just to suppress them of their growth.

Let the malay pig make Malaysia the most corrupted place to live in and see what happened in 2020? I guess malay pig will go back to Indonesia as Malaysia don't belong to them, they are also immigrants from Sumatra, Sulawesi, Jawa, etc.

Please get it into your pea-sized otak udang plastered with layers and layers of tahi babi encased in your kepala kayu that Malaysia belong to the Orang Asli who are the true bumis of the country.

Niffy pellmell malay pig are in fact pendatang haram who swam across the Melaka Strait illegally from Sumatra. They should be caught, given severe caning and deported back to their pig sties in Sumatra.

aston said...
This comment has been removed by a blog administrator.
miya said...

Bodoh punya melayu babi……….

Baik balik ke tanah melayu la. We are natives of Sabah and Sarawak land - buat apa kamu punya orang datang sini menjajah kita oh?

Kita tak suka kamu orang datang sini mengorek sumber petroleum tanah kita - this Sabah and Sarawak land not belongs to your malays.

Get out from Sabah and Sarawak la!

Bodoh melayu babi!

coolooc said...

The truth is Chinese inject entrepreneurial and economic progress in South East Asia. If the Chinese left Malaysia, your economy would be on the verge of collapse and will become little more than a backwater hellhole.

There are very simple reasons why Chinese do not fully assimilate into malay society. It is because the malay people are very hostile and disrespectful to the Chinese. It is well ingrained in their society, this anti-Chinese sentiment.

Also, given this hostility, why should Chinese integrate with your society? Let me tell you, it is a very simple reason. Unlike primitive tribesmen minorities in your territories, our civilization and culture is actually far superior than your malay culture.

We are the inheritors of one of the greatest civilizations in human history. Why do we want to downgrade our cultural knowledge and perception, and accept a backward and undeveloped primitive culture?

You Malaysians, Filipinos and Indonesians need to learn from the example of the Thais. They are friendly to Chinese and many Thai Chinese are very integrated and are loyal to Thailand. However, they also have links to China and bring the two countries closer.

Too, I lived in Malaysia before and let me tell you that Malaysia is not rich. The government owes a lot of money to Japan and other countries. The nation is corrupted! In outside look, you think Malaysia is rich but the truth is Malaysia is very poor. A lot of projects have been cancelled such as new airport in Kuching, and etc.

Indeed right, in Malaysia the malays are like shit. They disrespect the Chinese. And you want to know why the malay government has money? It is because the tax! Chinese pay high tax to the malay government where the malay government even use quota control!

The malays given of special treatment, the government give money to the malays because without this, the malays will have nothing! We Chinese in Malaysia depend on ourselves! We earn money on ourselves!

The Chinese in Malaysia is dropping rapidly, one day and one day will come, when the malays don't like Chinese and riot, then we Chinese move away and hahaha! Malaysia will become like Indonesia!

Now look at your Indonesia, last time when Chinese there, the government can be rich. Now when Chinese gone - your country like shit! Hahaha! This is dream funny!

al-fakir said...

for fargowin,

Inna liLlah..hiwainna ilaihirajiun....

you blank now......

Anonymous said...

and also "BLIND"

ujang said...

Allahulaila haila anta,subha nakainni kuntuminal zolimin!

SAHABAT-SAHABAT AM